|
|
|
|
|
Utnytt bildets potensiale maksimalt å bli en enda bedre bildekommunikator. Start med å lese Bo Bergströms tekst, tanker og råd om visuell kommunikasjon. Få også med deg vår samtale med kommunikasjonsbyrået Blomquist, som ofte benytter bilder i oppdrag for sine kunder. Vi lover at du vil finne gullkorn som du kan benytte i ditt arbeid.
|
|
|
|
SLIK GJØR DU: ENKLE STEG GIR EFFEKTIV KOMMUNIKASJON MED BILDER
|
|
Bo Bergström, Creative Director, forfatter, foreleser og vinner av svenske «Guldägget», inspirerer og gir deg konkrete råd om hvordan du blir en bedre bildekommunikator.
|
|
|
|
|
TENK MER ENN BILDE, TENK BUDSKAP
av Bo Bergström
|
|
(Du kan også laste ned teksten som en pdf her!)
|
|
Alle som kommuniserer ønsker jo å nå fram med sitt budskap uavhengig av om det gjelder informasjon, nyhetsformidling eller reklame. Det er utvilsomt bildet, det vil si fotografiet, filmen eller illustrasjonen som gjør den største og viktigste jobben for å fange interesse, berøre og påvirke.
|
|
|
|
Velg rett bilde til rett budskap
|
|
Bildearbeid innledes med at en informatør, redaktør eller reklameskaper har formulert et budskap som er ment for en viss målgruppe. Dette budskapet må spisses med en interessant tekst, form og farge men framfor alt et bilde.
Ofte, og helst i reklame, benyttes to typer budskap. Det første lover problemløsning, det andre velbehag.
|
|
Les hele Bo Bergströms tekst
|
|
|
|
Om du for eksempel vil informere om en innbruddsalarm som løser problemet med gjentakende innbrudd i et villaområde, bør du kanskje finne et mørkt og dramatisk bilde av et hus om natten. Et slikt bilde kan betrakteren identifisere seg med, kanskje skremmes av og dermed ta budskapet til seg - og resultatet blir forhåpentligvis et kjøp. Bildene formidler med andre ord produktløftet om problemløsning.
I en annen sammenheng vil du kanskje formidle et budskap som lover velbehag, nytelse og
fellesskap. Et friskt og boblende mineralvann skaper trivelig samvær for en gruppe mennesker rundt et hagebord. Om du skildrer dette i et lyst, mykt og glitrende foto vekkes et behov og et ønske, og snart står vi i butikken, foran kjøledisken. Bildet formidler med andre ord produktløftet om velbehag.
|
|
|
|
|
Bruk bildekategorier
|
|
Valg av bilder beskrevet over er kanskje enkle og selvfølgelige, men det er ikke alltid tilfellet. Ofte kreves lange diskusjoner om hvilket eller hvilke bilder som støtter budskapet. Kategorisering i to grupper kan være til stor hjelp.
Den første kalles
vindusbilder og omfatter foto, filmer og illustrasjoner som på en direkte, ekte og realistisk måte forsøker å gjengi sannheten. For eksempel en person på en gressplen, en fargerik drage i luften. Fotografen har åpnet sitt kamera mot verden på samme måte som man åpner et vindu. Miljøet der ute kan man i liten grad påvirke, så når fotografen tar sitt bilde innebærer det en objektiv skildring av motivet.
Den andre gruppen kalles
speilbilder og disse speiler opphavsmannen bak kameraet. Det handler om en regissert og arrangert tilnærming til motiver, som dermed skildres på en subjektiv måte. Tenk deg et suggererende ansikt i bevegelse og lett uskarphet i bildet, som forteller om besluttsomhet og engasjement. Jeg fotograferer ikke det jeg ser, men det jeg kjenner. Slik beskriver gjerne fotografer sitt arbeid med speilbilder.
|
|
|
|
|
|
Komponere med en god gestalt
Så langt budskap og kategorisering. Nå til spørsmålet om hvordan vi som betraktere oppfatter bildene i den sterke strømmen rundt oss. Det handler om bildekomposisjon.
Hjernen vår er velsignet med en sorteringsevne, en evne som hjelper oss til å holde orden i den ofte kaotiske verden vi lever i. Vi forsøker å sette sammen alle signaler fra vår omverden til håndterbare og forståelige gestalter, eller helheter, basert på vår evne til å se former og mønster.
I vår omverden, så vel som i fotografier, finnes det dårlige og gode gestalter. De dårlige forkaster vi fordi de er vanskelige å få tak på når øyet flakker planløst rundt blant
fullstendig diffuse bildeelementer.
Derimot kjennetegnes den gode gestalten av enkelhet, tydelighet, kontrast og dominans og den fanger oss med det samme. Den kan beskrives som en figur, et slags blikkfang, som med mer eller mindre tydelighet tar et steg fram mot oss og avtegner seg mot bildets bakgrunn. Denne figuren, jenta, sykkelen eller huset, danner en inngang i fotografiet og sier til betrakteren at her begynner man å se - på samme måte som en dør til et hus sier at her går man
inn. Den visuelle inngangen øker følgelig muligheten for å nå fram til betrakteren.
|
|
|
|
|
Sett bildene effektivt sammen
|
|
Når bildet eller bildene med de spennende, dominante elementene er valgt, finnes det naturligvis grunner for å sette dem sammen på en tiltalende måte. Hvordan går man fram? Jo, på to måter:
Det første kan vi kalle det
varierende eller
overraskende, og det går ut på å forsterke betrakterens interesse gjennom å la bildene være kontraster mot hverandre, nærmest "kollidere". Det kan oppstå når bildene gjengis på et oppslag i en katalog, men også når de opptrer på side etter side på nettet eller i et magasin.
|
|
|
|
Det gjelder å motvirke det forutsigbare ved på en interessant måte å plassere lyse bilder inntil mørke, utnytte farge mot svart-hvitt, nærhet mot avstand, diagonal mot horisontal, symmetri mot asymmetri, dramatisk mot udramatisk... Denne metoden skaper nysgjerrighet hos betrakteren som stimuleres og mer enn gjerne søker videre i materialet.
Den andre metoden kalles for det
kontinuerlige og her benyttes ingen sterke kontraster eller "kollisjoner", men derimot bilder med samme karakter som går i hverandre på en myk, enhetlig og suggererende måte. Også her stimuleres betrakteren til å gå videre inn i materialet da en slags filmatisk effekt oppstår.
|
|
La tekst og bilde spille sammen
Et bilde sier mer enn tusen ord! Ja, du har hørt uttrykket tusenvis av ganger. Men med hånden på hjertet, er ikke det en gammel skrøne? La oss i så fall avlive den med følgende resonnement:
Like lite som et bilde sier mer enn tusen ord, sier tusen ord mer enn et bilde. Tusen epler smaker ikke mer enn en pære, og tusen pærer smaker ikke mer enn et eple. Epler smaker noe annet enn pærer uansett hvor mange de er. Tusen ord sier noe annet enn et bilde.
Ord og bilde sier åpenbart ulike ting, men til tross for det, (eller på grunn av), tiltrekkes de hverandre og da skjer det noe. Ord og bilde jobber sammen, de støtter hverandre, de samspiller for at
budskapet skal nå fram.
Dette samspillet kan skje på to måter:
I
harmoni, som innebærer at tekst og bilder sier omtrent det samme. Denne harmonien passer utmerket i informasjon og i pedagogiske sammenhenger, som i en kokebok. For at vi skal kunne lage herlig fiskesuppe må tekst og bilder ha et tett samspill. "Fileter fisken med en skarp kniv, gjør først slik..." skriver tekstforfatteren og fotografen viser det samme med fisken, kniven...
Harmonien fungerer ikke så bra og blir nesten forstyrrende når overtydelig tekst og bilde
i nyhetsformidling og i reklame sier det samme. Til et bilde av en sommerkjole sier overskriften "sommerkjole". Ikke spesielt lokkende, eller hva?
Et annet eksempel må til, disharmoni.
I en
disharmoni sier tekst og bilde ulike ting og en kommunikasjonsmessig avstand eller et gap oppstår. Dette gapet får oss til nysgjerrig å sette sammen tekst og bilde for å forstå budskapet. Følgen av dette blir delaktighet og engasjement fra vår side, noe som er nødvendig i all kommunikasjon. Til et bilde av et øre sier overskriften "Les en bok". Men det stemmer vel ikke, tenker betrakteren. Hva har øret og lesing med hverandre å gjøre? Ganske snart forstår hun eller han
at budskapet handler om en lydbok. Og til bildet av sommerkjolen ovenfor sier overskriften nå "25°".
|
|
|
|
Plassen påvirker
|
|
I kommunikasjon oppstår ikke bare møte mellom bilde og tekst, men også møte mellom bildet og stedet der det gjengis.
Ofte påstås det at bilder er et universelt språk som kommer seg fram over både geografiske, politiske og også språklige grenser, men det er vel ikke tilfellet, (med unntak av enkle bilder av for eksempel en katt eller et tre).
|
|
|
|
|
|
Nei, man må innse at et fotografi, i en filmsekvens eller en illustrasjon, oppleves og oppfattes på helt ulike måter i Los Angeles, Singapore, Nairobi, Kabul eller Berlin. Forskjellen kan være himmelvid. Hva som skiller, kommer selvsagt an på kultur, religion samt lover og regler som i stor grad påvirker opplevelsen. Det er helt klart at det enkelte bildet tolkes på ulike måter avhengig av hvor det geografisk blir gjengitt.
For å unngå en kommunikasjonsmessig katastrofe, kreves grundig
research, undersøkelser og ikke minst fingerspissfølelse i bildevalget.
Tiden påvirker også
Det er altså mye som påvirker opplevelse og tolkning av bilder. Herunder hører også tiden til, i betydning av hva som skjer i det offentlige rom. Dette rommet fylles jo av mange stemmer i samtaler og diskusjoner mellom mennesker over et kafébord eller i et debattprogram på tv. Følgene av dette er at tolkningen av visuelle uttrykk endres.
Det farges av tiden og det gjelder spesielt når det har gått lang tid fra produksjon av bildematerialet til bruken av det. Satt på spissen kan man si at tiden tygger i seg betydninger og spytter ut nye. Med et fotografi fra femtitallet kan man i dag, sett fra et budskapsperspektiv, sende ut direkte upassende og farlige signaler, for eksempel om kjønnsroller.
|
|
|
|
Tolkning på to nivåer
|
|
Å tolke et bilde betyr å lese og uttrykke innholdet i det. Betrakteren får ofte hjelp av en tekst plassert til bildet, men likevel kan feiltolkning oppstå og budskapet når ikke fram.
Det er åpenbart at betrakteren mater og nærer sitt eget bilde. Øye og hjerne er preget av erfaringer, minner, kunnskap, forventninger, fordommer, ambisjoner og selvfølgelig også av den situasjonen og sammenhengen betrakteren befinner seg i. Tolkningsmulighetene blir derfor mange og sjenerøse.
|
|
|
|
Bildet av en sykkel fremkaller adrenalin og kamplyst hos en konkurransesyklist, mens en sosialantropolog fascineres av at framkomstmiddelet er bygget på en av menneskehetens viktigste og tidligste oppfinnelser.
Men en form for system finnes det vel i bildenes verden? Ja, og det viser seg i to nivåer av tolkning. Den første omfatter en kjerne- eller grunnbetydning, og med det menes den konkrete betydningen. Den betydningen hvor de fleste i en gruppe, som i en slags felles overenskomst,
tolker bildet på omtrent samme måte. Bildet blir entydig og bildekommunikasjonen har gode muligheter for å lykkes. En stol i et fotografi tolkes nettopp som en stol.
Men så blir det straks mer komplisert. Om gruppen av betraktere går videre og dypere i tolkningsarbeidet, vil de snart merke at diskusjonen blir både intens og langvarig.
Vi nærmer oss bildets tilleggs- eller bibetydning, som sterkt vil preges av betrakterens assosiasjoner og erfaringer. Fotografiet blir tvetydig og muligheten for kommunikasjon kan gå tapt.
Bibetydning kan også være kulturelt betinget og derfor felles for ulike grupper med liknende bakgrunn og verdier. En avgrenset gruppe har på den måten nærmest kommet overens om en viss tolkning.
Ved diskusjoner og analyse av forskjellige motiver, gjelder det å gi seg i kast med de to nivåene og avgjøre om et fotografi eller en filmsekvens tolkes på en måte som er i overensstemmelse med hensikten.
|
|
|
|
|
Krydre og høste
|
|
Hvordan blir man en dyktig bildekommunikator? Det er du sikkert allerede, og generelt handler det om å følge rådene og å sette seg inn i problemstillingene ovenfor. Da har man kommet et stykke på vei i kommunikasjonens irrganger. Det skader uansett ikke å legge til noe mer, det lille ekstra.
Finn bildenes krydder. Finn fotografier og filmsekvenser som er tilført personlighet eller et kryddermål ærlighet, en teskje finurlighet, rikelig med menneskelig varme, mye aktualitet og som til
slutt er spisset med humor - som umiddelbart frambringer sympati.
Snart kan du høste virkningen av et godt bildevalg. Og det beste resultatet får du om du tenker mindre på motivet og mer på budskapet.
//Bo Bergström
|
|
|
|
|
|
|
OM BO BERGSTRÖM
|
|
Bo Bergström er forfatter, lærer, foreleser og Creative Director. Han har jobbet hos noen av de fremste reklamebyråene i Stockholm, han har vunnet flere priser, bl.a. er han vinner av svenske «Guldägget».
Bergström har skrevet et titalls fagbøker om visuell kommunikasjon og bildekommunikasjon. Bøkene er kurslitteratur i flere ulike sammenhenger. Standarden «Effektiv visuell kommunikasjon» er også utgitt på engelsk samt seks andre språk verden over (sist til kinesisk). Han foreleser,
utdanner og leder workshops ved universiteter og høgskoler i inn- og utland, på reklame- og designskoler samt innenfor næringslivet.
Bo Bergström utdanner også bildekommunikatorer og fotografer på flere av Sveriges fotoskoler, innenfor retningene nyhetsformidling, reklame og informasjon. Han har også bachelor i kunst, litteratur samt pedagogikk og han er første nestleder ved Bild & Ord Akademin.
|
|
SLIK GJØR VI: Vi ringte et av Sveriges beste kommunikasjonsbyråer, Blomquist (toppranket av kundene de siste fem årene), for å snakke bilder.
|
|
|
|
Hei Anders Wirström, erfaren AD fra Blomquist!
|
|
Hvordan foregår prosessen når du bestemmer deg for hvilket bilde du er på jakt etter? Hva er et bra bilde for dere?
– Jeg har som regel en idé om hva som passer, men jeg forsøker å unngå å låse meg til dette, og heller se muligheter for alle bildene som måtte dukke opp. Det ene søkeordet leder til det andre og til slutt vet man ikke hvor man startet. Et vellykket søk gir minst 5-6 alternativer å teste med, og disse trekker gjerne i ulike retninger. Det er lite som gjør
meg mer sliten enn å søke etter bilder lenge av gangen. Hjernen blir matt av alle forsøkene.
|
|
|
|
|
– Hva som er et bra bilde, er vanskelig å svare på uten å ta hensyn til sammenhengen. Det kan være uskarpe motiv i bevegelse, det kan være skjevt og det kan være utydelig - sammenhengen avgjør. Spesielt i dag hvor vi er blitt vant til bilder med lavere teknisk kvalitet, men med høyt nærvær, via alle mobilbilder vi deler. Hva et motiv sier, vurderes på en annen måte i dag. Og i langt større utstrekning enn før, kan bildene nå godt se amatørmessige ut.
Hva kan være utfordrende i
arbeidet med å illustrere en tekst?
– Man har et forpliktende ansvar for ikke å ødelegge for teksten. Bildet skal bidra til å framheve noe, invitere til å lese, uttrykke en holdning. Bildet påvirker mye, det blir som en persons kroppsspråk som man tolker lenge før teksten har rukket å snakke til oss.
– En annen utfordring er å leve seg inn i oppdragsgivers forestilling om hva som er et bra foto, og parallelt med bildesøket formulere argumenter for hvorfor man skal våge å benytte
bildet.
Hvilken rolle mener du bildet spiller i kommunikasjon?
– Vi lever i en verden med ekstremt mye bilder, så selvsagt er bildet viktig i kommunikasjon. Folk er dyktige til å tolke bilder og å ha meninger om dem, så man må anstrenge seg mer i dag, og det er gøy. Men samtidig kan en god heading uten bilde fange meg like mye som et budskap som kun er bygget på et bilde. Det kan til og med være mer effektivt, fordi det i dag er annerledes.
Hva er det som avgjør valget mellom to bilder?
– Det kan være hva som helst! Øyekontakt er kanskje best i det ene, roen, støyen, fargene, når det er tatt, tydeligheten, utydeligheten, hvor det er tatt og ikke minst prisen på bildet. Sammenhengen avgjør.
Hva er dine beste triks når det kommer til valg av bilder?
– Bruk impulsen - er det noe spesielt med et motiv, uten at du kan sette fingeren på hva det er, lagre bildet. Ikke tenk. Du
kjenner temaet, du har lest teksten og du har en vag idé om hva du er ute etter. Da er det bare å fortape seg i bildene, kjenne etter og lagre så mange som mulig. Selve utvalget er neste prosess, den kritiske delen av hjernen får vente til da.
– Jeg skulle ønske jeg hadde et søketips, men jeg sliter litt med søkeordene. Det går et par runder før jeg har sirklet inn hva jeg leter etter. Alle mine oppdragsgivere er svenske og derfor skriver jeg alltid inn Sverige i søket, for å unngå
kollisjon med amerikanske foto. Å søke er å ta bort det uvesentlige, mer enn å finne det rette.
|
|
|
|
To eksempler fra Blomquists produksjon der bildene spiller en sentral rolle
|
|
- Bildene med åkeren er faktisk en brettet medlemsbrosjyre som begynte i A5-størrelse og som vokste med hver utbretting, for å ende opp som en plakat medlemmene kan henge opp.
- Bildet av gjerdet er fra Lantbrukarnas Rilksförbunds valgmateriale gitt til alle aktive for lokal propaganda i valgåret 2014.
- Åkerbildet er en montasje og det er ganske mye retusjering i begge bildene. Slik arbeider vi også med bilder i dag.
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrer • Vinn • Lær mer
|
|
Vår eminente spaltist Bo Bergström er ikke bare lærer, foreleser og Creative Director men også forfatter. Nå har du muligheten til å vinne en av bøkene hans: "Essentials of Visual Communication"!
Alt du trenger å gjøre er å sende oss en e-post og fortelle hvorfor akkurat du gjerne vil ha denne boken. Send din e-post til oss senest 3. september til
info@johner.no. Lykke til!
(Juryen består av redaksjonen for Johnérs nyhetsbrev og juryens beslutning er endelig. Vinneren meddeles personlig.)
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPS - Søk på en bedre måte
|
|
|
|
|
|
|
Ny visning når du søker etter bilder!
|
|
Nå kan du selv velge hvordan du vil at ditt søkeresultat på weben skal se ut. Forsøk for eksempel vår nye visning "collage" som viser bildene i et større miniformat og derfor gir deg et raskt og bra overblikk samtidig som bildene presenteres på en mer levende måte.
Du velger visningsalternativ etter at du har fått fram søkeresultatet.
For å forenkle navigering på sidene har vi også gjort knappen du blar fram og tilbake med i søkeresultatet flyttbar. Dra og slipp den akkurat der
du synes det er OK å ha knappen!
|
|
Nye visning "collage"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Har du gått glipp av noe? Dette er våre mest leste artikler i tidligere nyhetsbrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bilde:
IMA62937, Elliot Elliot -
NAT007691, Sven Halling -
IMA20724, Jonn -
IMA78689, Jonas Ingerstedt -
ETS7356, Anna Kern -
IMA104052, Elliot Elliot -
IMA110893, Fredrik Nyman - IMA86986, Conny Fridh - IMA06963, Alexander Crispin -
IMA93829, Ulf Huett Nilsson -
ETS05238, Lena Modigh -
GLAGHI-SPENJ00311, Glasshouse Images -
IMA95888, Alexander Crispin -
IMA118547, Helena Christerdotter.
|
|
|
|
|