Utnytt bildets potensiale maksimalt å bli en enda bedre bildekommunikator. Start med å lese Bo Bergströms tekst, tanker og råd om visuell kommunikasjon. Få også med deg vår samtale med kommunikasjonsbyrået Blomquist, som ofte benytter bilder i oppdrag for sine kunder. Vi lover at du vil finne gullkorn som du kan benytte i ditt arbeid.
SLIK GJØR DU: ENKLE STEG GIR EFFEKTIV KOMMUNIKASJON MED BILDER
Bo Bergström, Creative Director, forfatter, foreleser og vinner av svenske «Guldägget», inspirerer og gir deg konkrete råd om hvordan du blir en bedre bildekommunikator.

TENK MER ENN BILDE, TENK BUDSKAP
av Bo Bergström
(Du kan også laste ned teksten som en pdf her!)
Alle som kommuniserer ønsker jo å nå fram med sitt budskap uavhengig av om det gjelder informasjon, nyhetsformidling eller reklame. Det er utvilsomt bildet, det vil si fotografiet, filmen eller illustrasjonen som gjør den største og viktigste jobben for å fange interesse, berøre og påvirke.
Velg rett bilde til rett budskap
Bildearbeid innledes med at en informatør, redaktør eller reklameskaper har formulert et budskap som er ment for en viss målgruppe. Dette budskapet må spisses med en interessant tekst, form og farge men framfor alt et bilde.

Ofte, og helst i reklame, benyttes to typer budskap. Det første lover problemløsning, det andre velbehag.

Les hele Bo Bergströms tekst
SLIK GJØR VI: Vi ringte et av Sveriges beste kommunikasjonsbyråer, Blomquist (toppranket av kundene de siste fem årene), for å snakke bilder.
Hei Anders Wirström, erfaren AD fra Blomquist!
Hvordan foregår prosessen når du bestemmer deg for hvilket bilde du er på jakt etter? Hva er et bra bilde for dere?

– Jeg har som regel en idé om hva som passer, men jeg forsøker å unngå å låse meg til dette, og heller se muligheter for alle bildene som måtte dukke opp. Det ene søkeordet leder til det andre og til slutt vet man ikke hvor man startet. Et vellykket søk gir minst 5-6 alternativer å teste med, og disse trekker gjerne i ulike retninger. Det er lite som gjør meg mer sliten enn å søke etter bilder lenge av gangen. Hjernen blir matt av alle forsøkene.

– Hva som er et bra bilde, er vanskelig å svare på uten å ta hensyn til sammenhengen. Det kan være uskarpe motiv i bevegelse, det kan være skjevt og det kan være utydelig - sammenhengen avgjør. Spesielt i dag hvor vi er blitt vant til bilder med lavere teknisk kvalitet, men med høyt nærvær, via alle mobilbilder vi deler. Hva et motiv sier, vurderes på en annen måte i dag. Og i langt større utstrekning enn før, kan bildene nå godt se amatørmessige ut.

Hva kan være utfordrende i arbeidet med å illustrere en tekst?

– Man har et forpliktende ansvar for ikke å ødelegge for teksten. Bildet skal bidra til å framheve noe, invitere til å lese, uttrykke en holdning. Bildet påvirker mye, det blir som en persons kroppsspråk som man tolker lenge før teksten har rukket å snakke til oss.

– En annen utfordring er å leve seg inn i oppdragsgivers forestilling om hva som er et bra foto, og parallelt med bildesøket formulere argumenter for hvorfor man skal våge å benytte bildet.

Hvilken rolle mener du bildet spiller i kommunikasjon?

– Vi lever i en verden med ekstremt mye bilder, så selvsagt er bildet viktig i kommunikasjon. Folk er dyktige til å tolke bilder og å ha meninger om dem, så man må anstrenge seg mer i dag, og det er gøy. Men samtidig kan en god heading uten bilde fange meg like mye som et budskap som kun er bygget på et bilde. Det kan til og med være mer effektivt, fordi det i dag er annerledes.

Hva er det som avgjør valget mellom to bilder?

– Det kan være hva som helst! Øyekontakt er kanskje best i det ene, roen, støyen, fargene, når det er tatt, tydeligheten, utydeligheten, hvor det er tatt og ikke minst prisen på bildet. Sammenhengen avgjør.

Hva er dine beste triks når det kommer til valg av bilder?


– Bruk impulsen - er det noe spesielt med et motiv, uten at du kan sette fingeren på hva det er, lagre bildet. Ikke tenk. Du kjenner temaet, du har lest teksten og du har en vag idé om hva du er ute etter. Da er det bare å fortape seg i bildene, kjenne etter og lagre så mange som mulig. Selve utvalget er neste prosess, den kritiske delen av hjernen får vente til da.

– Jeg skulle ønske jeg hadde et søketips, men jeg sliter litt med søkeordene. Det går et par runder før jeg har sirklet inn hva jeg leter etter. Alle mine oppdragsgivere er svenske og derfor skriver jeg alltid inn Sverige i søket, for å unngå kollisjon med amerikanske foto. Å søke er å ta bort det uvesentlige, mer enn å finne det rette.
To eksempler fra Blomquists produksjon der bildene spiller en sentral rolle
- Bildene med åkeren er faktisk en brettet medlemsbrosjyre som begynte i A5-størrelse og som vokste med hver utbretting, for å ende opp som en plakat medlemmene kan henge opp.

- Bildet av gjerdet er fra Lantbrukarnas Rilksförbunds valgmateriale gitt til alle aktive for lokal propaganda i valgåret 2014.

- Åkerbildet er en montasje og det er ganske mye retusjering i begge bildene. Slik arbeider vi også med bilder i dag.
Konkurrer • Vinn • Lær mer
Vår eminente spaltist Bo Bergström er ikke bare lærer, foreleser og Creative Director men også forfatter. Nå har du muligheten til å vinne en av bøkene hans: "Essentials of Visual Communication"!

Alt du trenger å gjøre er å sende oss en e-post og fortelle hvorfor akkurat du gjerne vil ha denne boken. Send din e-post til oss senest 3. september til info@johner.no. Lykke til!

(Juryen består av redaksjonen for Johnérs nyhetsbrev og juryens beslutning er endelig. Vinneren meddeles personlig.)
TIPS - Søk på en bedre måte
Ny visning når du søker etter bilder!
Nå kan du selv velge hvordan du vil at ditt søkeresultat på weben skal se ut. Forsøk for eksempel vår nye visning "collage" som viser bildene i et større miniformat og derfor gir deg et raskt og bra overblikk samtidig som bildene presenteres på en mer levende måte.

Du velger visningsalternativ etter at du har fått fram søkeresultatet.

For å forenkle navigering på sidene har vi også gjort knappen du blar fram og tilbake med i søkeresultatet flyttbar. Dra og slipp den akkurat der du synes det er OK å ha knappen!
Nye visning "collage"
Har du gått glipp av noe? Dette er våre mest leste artikler i tidligere nyhetsbrev: