HISTORIEN BAK BILDENE: Fotograf Hans Berggren forteller
Om å fotografere fly med en toppfart på to ganger lydens hastighet (Mach 2)
Hans Berggren er i tillegg til mye annet også ekspert på actionopptak. Nylig fikk Hans en unik mulighet til å fotografere militærfly i luften, der JAS Gripen var stjernen. Vi tok en prat med ham for å høre hvordan den spesielle fotograferingen foregikk.

Hvordan får man tillatelse til å fotografere slike fly? Det er jo et ganske lukket og bevoktet miljø.

– Jeg arbeider ikke bare med stillbilder. Jeg er også filmfotograf, og da Svenska Flygvapnet ga meg i oppdrag å filme disse flyene, fikk jeg i tillegg mulighet til å ta stillbilder.

Hva var det du ville fange i disse bildene?

– Det var jo ikke bare JAS jeg fotograferte i forbindelse med denne jobben, men også Hercules-fly og radarfly, blant annet, og det viktige for meg var å skildre at disse flyene er så mye mer enn bare militære symboler. De symboliserer også fart, presisjon, spisskompetanse, forsvar, teamwork, samarbeid, skole og utdanning og ingeniørkunst. Flyene inneholder noe av det ypperste Sverige har å by på når det gjelder teknologi.

Fortell om noe morsomt som skjedde under oppdraget.

– Vi tok av fra Lidköping, og været var fryktelig dårlig den dagen. Regnet fosset ned. Men det er ikke noe stort problem for fly med denne kapasiteten. Det er bare å fly dit været er bra, til Gotland eller ut over Atlanteren i dette tilfellet. Bare som en liten avstikker.

Hvordan foregår slike opptak rent praktisk?

– Det skjer en ganske omfattende planlegging på bakken først. Vi fløy i kanskje 2,5 timer, men planleggingen i forkant var betydelig lengre. Vi måtte bestemme vinkler og motiver og avverge misforståelser, teknologiske problemer osv. Det er dyrt å gjøre feil i situasjoner som denne. Selve flyene er kostbare i drift, og i tillegg er et stort team i sving, kanskje 20 personer utenom pilotene, for eksempel flygeledere, bakkepersonell og mekanikere.

Sitter du selv i en JAS under opptakene, eller hvordan fungerer det?

– Nei, jeg er plassert i en Hercules, Forsvarets store transportfly. Etter takeoff, når det er på tide å ta bildene, åpner vi alle dører og lasteramper. Det gir bedre resultat enn å fotografere gjennom et vindu. Jeg er fastspent i en sele som gjør at jeg kan gå frem og fotografere gjennom de åpne dørene og lasterampene. Selen når akkurat til kanten, slik at jeg holder meg inne i flyet og ikke ramler ut. Det er kaldt, men for en intens følelse!

Er det noe spesielt man bør tenke på når man fotograferer fly?

– Ja, se for eksempel på bildene av propellflyene, som Hercules-maskinen. Her synes jeg det er viktig å jobbe med en så lang lukkertid som mulig, for å oppnå bevegelsesuskarphet i propellene, samtidig som selve flyet må fremstå skarpt. Hvis propellene vises skarpt, får man inntrykk av at de står stille i luften!

Er det ikke vanskelig å få tillatelse til å legge ut slike bilder hos et bildebyrå?

– Det viste seg ikke å være så komplisert. Jeg fikk en release av den enkle grunn at bildene ikke avslører noe hemmelig. Dessuten mente de det var rimelig at det fantes nye bilder som alle kan benytte seg av uten restriksjoner. I tillegg hadde de jo mulighet til å kontrollere hvilke bilder som ble frigitt for bruk, og at de var fornøyd med dem.
Se alle bildene fra den unike fotograferingen
Ikke bare skandinavisk fotografi: Fra pilgiftfrosker til en regnværsdag i New York.
Vi er stolte over våre skandinaviske fotografer og legger stor vekt på å løfte frem bilder fra Skandinavia. Bredden i arkivet vårt er imidlertid mye større enn du kanskje aner!

For at du skal finne det du er på jakt etter, håndplukker vi omhyggelig bildekolleksjoner fra ulike deler av verden. På den måten får du et inspirerende utvalg å velge fra, og kanskje kommer du over bilder som du ikke engang visste at du lette etter.

Alle fotografer har sitt individuelle uttrykk, og uansett om du arbeider med mer redaksjonelle produkter eller med reklame og informasjon, finner du et rikt og variert bildespråk hos oss. Vi har det lille ekstra som skiller seg ut og berører.

Fotograf Susanne Walström + Nyttårsforsett
Var god vänta...