Bli en effektiv bildesøker - lær av proffene
Frilans bilderedaktør Anna-Lena Ståhl gir deg En Bildejegers Seks Bud
"Et raskt søk på "kvinne" gir alt fra 100 000 til 5,8 millioner treff hos ulike bildebyråer. Er det rart at vi som bildesøkere av og til blir oppgitt?

Til og med jeg, som har arbeidet i og nær bildebyråverdenen siden min første sommerjobb, finner ikke alltid det jeg leter etter raskt nok. Så hvordan skal du - som ikke har dette som heltidsjobb - finne rett foto? Jo, det finnes metoder. Metoder som jeg nå vil dele med deg, i form av En Bildejegers Seks Bud."
1) Ta bildesøket alvorlig

I den ufattelige mengden informasjon som vi daglig møter, hjelper bilder oss til å tolke og bedømme om teksten er verdt vår verdifulle tid. Du bør derfor unngå for kjapp leting etter et kompletteringsbilde, men heller huske at bildet er ditt sterkeste våpen for å få oppmerksomhet til budskapet ditt.

Bildets betydning er i dag monumental, så la oss akseptere dette, og ikke glem det når du vasser i bilder og er nær ved å miste motet. Det er verdt å bruke tid på å finne det rette bildet, og det skal faktisk ta litt tid. Du får igjen for det!

2) Strukturer tankene dine

Før du begynner å lete skal du ha klart for deg hva du leter etter. Da mener jeg å virkelig ha det klart for deg. Strukturer hvilke motiv eller hvilken følelse du vil ha fram, legg til hvem som er målgruppen og hvilke bilder som vil øke graden av oppmerksomhet eller troverdighet.

Generelt sett er foto av mennesker bra for å fange mottakerens interesse. Kan du velge, så liker øyet liggende bilder, bilder som omhyller betrakteren i motsetning til der øyet må sikk-sakke ovenfra og ned - som i et stående bilde.

Øynene våre tiltales også av geometriske former. Finn fram et bilde du liker - antakelig kan man se en geometrisk form eller forhold i bildet? En diagonal, en sirkel?

Et annet klassisk grep er at overskrift og bilde bør signalisere ulike budskap. Hjernen stopper opp og vil jobbe fordi den ønsker å forstå sammenhengen.

3) Gi søkemotoren en sjanse til å finne gode bilder

Den absolutt vanligste feilen vi gjør er at vi glemmer et svært så viktig steg i prosessen. Steget der du selv gjør om begreper til symboler. Din oppgave er å gjøre om begreper til symboler og ord som det faktisk går an å søke etter.

Få, om noen søkemotorer i denne bransjen, vil gi deg gode resultater på søkeord som tilgjengelighet, redusert utestenging eller sosial inkludering. Du må definere hva det du vil illustrere betyr for deg. Sosial inkludering kan kanskje være et foto av folkeliv i en by, et portrett av en glad person, (som er glad for at han er sosialt inkludert), eller noe helt annet. Pass på at du oversetter det du vil finne til enkle symboler og ord.

Det er nemlig disse ordene som gjør at du lettere vil finne bildene du leter etter.

Om vi går tilbake til eksemplet med sosial inkludering, forsøk i stedet å søke på ord som folkeliv, portrett mennesker, byliv, mennesker, by, bevegelse osv.

En annen måte å hjelpe søkemotoren på vei er å ikke overspesifisere det du leter etter. Om du ikke får treff på "kvinne kjører hundespann alaska" - gå tilbake og søk i mer generelle termer, som "kvinne hund vinter usa". Benytt heller fellesnevnere enn å angi for mange detaljer.

4) Kartlegg hva som er bildebyråenes spesialitet

Uansett hva de hevder, er ingen av bildebyråene eksperter på alt, så det vil spare deg for tid og frustrasjon om du vet hvor du kan finne ulike bildetyper. Hvorfor ikke kontakte byråene og spørre hvilke typer bilder de er eksperter på? Du aner ikke hvor mye tid du vil spare på dette spørsmålet.

Om jeg kan benytte anledningen til å gi deg et tilleggsråd her, vil jeg oppmuntre deg til å benytte bilder som snakker samme språk som de du henvender deg til. Du liker sikkert ikke dubbet reklame, så tenk på samme måte når det gjelder bildebruk. Føler du at bildet ikke oppleves naturlig, vil leseren føle det på samme måte.

5) Memorér gode søkeord som forenkler livet ditt

Om du som jeg, med jevne mellomrom leter etter bilder hos Johnér, vil jeg gjerne dele mine erfaringer med deg:

Når jeg vil bli inspirert klikker jeg på linken "nye bilder" på førstesiden, eller jeg søker på "idébilde" for å bli inspirert av bilder som ikke så lett lar seg definere med vanlige søkeord.

Gode søkeord hos Johnér er:

Plass til tekst - bilder som har plass til tekst.

Øyekontakt - når jeg vil ha bilder med personer som ser inn i kamera.

Ingen mennesker - når jeg vil ha bilder uten mennesker.

Naturlige modeller - modeller med mer avslappet eller realistisk «look». NB! - en liten advarsel: husk at mottaker kanskje vil identifisere seg med noen som er noen år yngre enn de selv faktisk er, og med personer som ser litt bedre ut enn hva de selv kanskje gjør i virkeligheten - så let etter naturlig pene modeller. Ikke «overstylet», men naturlige.

Naturskjønn - vakre utsikter.

Stilleben - vakre stilleben innenfor emner som natur, hage, innredning.

Etnisitet eller mangfold - gode ord for å finne mennesker med ulike nasjonaliteter.

6) Be gjerne om hjelp

Byråer med respekt for seg selv vil gjerne hjelpe deg når du står fast i bildesøket. Tenk deg selv når du får benytte alt du kan om noe og hjelpe en annen til et fantastisk resultat, i stedet for et halvgodt.

Så la oss være enig om at du ikke biter tennene sammen og later som ingenting men ringer byrået neste gang du står fast. Jeg lover at de vil hjelpe deg, og ingen finner lettere fram i arkivene enn de som jobber der!


Av Anna-Lena Ståhl, frilans bilderedaktør, Ink Republic AB
NYE BILDER Mind your own business!
Eller helt motsatt! Don't mind your own business, for vi har rykende ferske forretningslivsbilder fra Nixon Johansen Cáceres som vi absolutt ikke vil at du skal gå glipp av, selv om ferien nærmer seg.
NYE BILDER
BUSINESS
 
 
 
 
Tipset - Spar tid med funksjonen "lagre oppsett"!
Synes du det er omstendelig og tidkrevende å registrere bruksområder, tidspunkt og opplag for bilder ved bestilling?
Om du ofte velger samme eller liknende oppsett på bruk, kan du lagre og gjenbruke disse til alle dine bestillinger!

Når du har beregnet pris på det første bildet, kan du lagre oppsettet med et navn du selv velger. Når du skal beregne pris neste gang, velger du lagret oppsett og slipper å registrere alt på nytt.

Du kan lagre så mange oppsett du ønsker. Siste oppsett lagres alltid automatisk uten at du behøver å tenke på det.
Last ned dekorativ og praktisk skjermsparer!
Vi ønsker god sommer med vår skjermsparer som akkurat nå er oppdatert med herlige feriebilder!

Ved siden av å være inspirerende viser skjermspareren klokkeslett og dato. Bildene byttes ut sesongvis!

Last ned skjermsparer:

Mac > Mac OS 10.8 (or newer)

Mac > Mac OS 10.6 - 10.7

PC > Windows XP (or newer)
God sommer! (Vi har åpent som vanlig - i hele sommer!)