Fler filter
bilder
close

BLI EN MESTER PÅ MESSER Vi har innsidetipsene!
For å finne fram til suksessfaktorer for å lykkes på messer har vi møtt Pehr Hante, assisterende prosjektleder på Hem & Villamässan på Stockholmsmessen. Pehr har bred erfaring fra deltakelse på messer og stands.
Hvilke råd har du til dem som akkurat nå vurderer å delta på en messe?

- Det absolutt viktigste er at man definerer målet med å delta på messen. Målet er fundamentet for det hele. Målet kan være at publikum skal handle, booke møter eller kanskje du skal informere om et nytt produkt eller en tjeneste. Først når målet er tydelig kan du gå videre med planleggingen. Man lager jo ikke dekorasjoner og kulisser før skuespillet er skrevet!

Om vi antar at målet er definert og tiden er inne for å lage en stand, hva mener du det er viktig å tenke på?

- Mange er ikke klar over hvor utrolig kort tid man har på seg for å fange publikums interesse. Tiden fra en person legger merke til standen til de har passert, eller stoppet opp, er i snitt tre sekunder. Da er det avgjørende med et enkelt og tydelig budskap og at standen skiller seg ut.
Men hvordan lager man en stand som skiller seg ut?
- Tenk på standens farge, form, høyde og bredde og hold deg gjerne til ett tema eller en rød tråd som får fram budskapet. Ofte er messen i seg selv basert på et tema du kan benytte, eller du kan skape et tema selv. Det er viktig å hele tiden ha i bakhodet hva du vil formidle. Jeg husker en messe hvor tema var energibesparing, der en utstiller benyttet skotskrutete innredning med henvisning til gjerrige skotter. Svært effektfullt med tanke på oppmerksomheten det ga.
Har du noen tips for å tiltrekke seg besøk på messestanden?

- Det er en god idé å satse på markedsføring i ulike kanaler i forkant av messen. Inviter kunder til messen og din stand, send fribilletter, informer på sosiale medier, websider, e-postutsendelser og flyers. Vi har også messeaviser der man kan annonsere. Forsøk også å skape interesse i redaksjonen for få med en artikkel om din virksomhet om du har noe spesielt interessant å fortelle.

Mange har aktiviteter og give aways på sin stand. Hvilken erfaring har du med det?

- Aktiviteter tiltrekker seg besøkende og besøkende tiltrekker seg enda fler besøkende. Give aways er jeg mer usikker på. Utstiller har gjerne litt dårlig fantasi og ender opp med skohorn og reflekser. Gi heller bort noe som har større verdi for kunden, for eksempel tilbud om rabatt eller liknende. En smart give away skal skape merverdi for mottakeren og skal samtidig fortelle noe om virksomheten din.
Hvordan synes du man skal tenke vedrørende budskapet man vil formidle på messen?
- Ofte har utstillere for mange budskap! Det kan lett bli uklart, så gå tilbake til start, d.v.s. hva er målsettingen med din deltakelse på messen? Våg å velge ut noe av alt du vil formidle, og når du tror du er tydelig skal du være enda litt tydeligere. Dette gjelder i høyeste grad også det grafiske materiellet.
Du som jobber så mye med messer, ser du feil som ofte går igjen?

- En vanlig feil er å ikke jobbe med lyssettingen. Det utgjør en veldig forskjell om man benytter mer enn bare standard spotlights. Det er få som tenker på dette, så ved å ha en effektfull lyssetting vil din stand skille seg ut. Lyssett skilter og benytt lyset for å skape stemning på standen.

- En annen vanlig feil er hvordan man opptrer på standen. Jeg har sett mange eksempler der personalet står dypt konsentrert om mobilen eller en PC, i stedet for å være inviterende og aktive. Våg å invitere publikum til standen!

Når messen er over, hva skal man tenke på da?

- Etter messen handler det om to ting: evaluering og oppfølging. Hvorfor gikk det som det gikk? Oppnådde vi målsettingen? Hva kan vi gjøre bedre?

- Oppfølging ev leads og e-postadresser er også en mulighet for å stikke seg ut og å gjøre et varig inntrykk. Det er veldig viktig med en rask tilbakemelding med en spennende e-post eller liknende. Ta vare på de som har vist interesse! Men husk at de aktivitetene du velger skal henge sammen med hensikten for messedeltakelsen.

Så, avslutningsvis og for å sammenfatte, hva er dine tre beste tips for å delta på messen?

- Definer målsetting, ha tydelige budskap og sats på belysning!
Stalltips
Ta med deg noen til standen som ikke kjenner din virksomhet. Be vedkommende se på standen i tre sekunder, etterpå ber du personen svare på følgende spørsmål:


• Hvilket firma tilhører denne standen?

• Hva selger man, eller prøver å formidle?

• Hvorfor skal du besøke standen?


Bommer vedkommende på noen av svarene, er det et tydelig tegn på det finnes elementer ved utformingen som kan gjøres bedre, for å kommunisere mer effektivt.
Slik utformer du standen
Din målsetting med messen og det budskapet du vil formidle danner grunnlaget for utformingen av stand og messemateriell. Jobb med alle sansene, berør publikum emosjonelt.

Benytt høyden ved å bygge vegger på 3-4 meter i stedet for standardmålene på 2,5 meter, dette er en enkel måte å stikke seg ut på. Glem ikke å jobbe med lyssettingen.

Det grafiske materiellet skal være tydelig og inneholde budskapet. Tenk på lesbarhet og plasser ikke skilter der publikum kan skygge for teksten.

Mange benytter fototapeter, da er det viktig å benytte rolige bilder om du i tillegg skal ha tekst. Vurder heller å la bildene tale for seg og dropp bruk av tekst.

Pass på at ikke fysisk plassering av ting hindrer publikum i å komme inn på standen.

Har du vegger på standen, la rollup`ene bli igjen hjemme, benytt heller skilt som du fester på veggene.

Utnytt gulvet! Bruk et annerledes teppe eller for eksempel fotoklebemerker.
DETTE GJORDE VI Oppdrag: skap en inviterende Johnér-stand
Copy Maria Lindberg Howard og AD Michael Wall forteller om det kreative arbeidet bak å konstruere en gjenbrukbar og innbydende stand for Johnér.
Hvordan artet oppdraget seg, og hvilken briefing fikk dere?
I løpet av året skal oppdragsgiveren stille ut på et antall messer, i hovedsak fagmesser men med ulik innfallsvinkel. Standen må kunne tilpasses ulike messemiljøer (messehaller, kongressaler etc.), og oppleves tiltalende for publikum fra ulike bransjer. I tillegg må standen enkelt kunne tilpasses når det gjelder størrelse.
Hva ville dere formidle på standen? Hvordan foregikk idéarbeidet?

På messer har man svært liten tid på seg for å få publikum til å stanse opp og bli nysgjerrige på standen. Oppdragsgiveren selger noe så abstrakt som bilder, og fordi de fleste messebesøkere ikke er erfarne bildekjøpere, følte vi med én gang at vi ville formidle en følelse og ikke et kjøpsbudskap. Følelser er umiddelbare og man husker dem ofte i lang tid etterpå.
Hvordan så standen ut? Og hvorfor ble den slik?
Standen består av tre rollups, et bord og to stoler samt et grønt gulvteppe. To av rollup´ene viser nærbilde av syrinbusker i full blomst, og den tredje viser et bord i en syrinhage der det er dekket til et sommermåltid. Møblementet på standen er likt møblementet på rollup´ene - hvite sommermøbler. Tanken er at møblementet på standen skal kompletteres med tepper, puter, saft, boller og andre sommerlige rekvisitter, tilpasset typen besøkere på den aktuelle messen. Fuglesang, leskende bringebærsaft og duften av nybakte kanelboller er andre ting som skaper trivsel og også en positiv kobling til utstilleren.
Hvordan tenkte dere i forhold til bildespråk og bildevalg?

Tanken er at standen skal være et rolig innslag i et miljø der tempoet ellers er stressende. Standen skal få publikum til å gå litt saktere og invitere dem til å slå seg ned i hagen. Alle har vi minner om vår barndoms sommere, så for standpersonalet er standens utseende og utforming i seg selv en "snakkis", som gjør det lett å få i gang en samtale med besøkeren. Utseende og uttrykk harmonerer rett og slett med det Johnér selger og står for.
Hva mener dere er de tre viktigste punktene før messedeltakelse?
Vurder standens plassering i messehallen og tilpass deretter. Tenk også gjennom hva publikum vil se, oppleve og gjøre når de besøker standen. Sørg for at de får med seg noe som gjør at de husker akkurat deres stand! Å kun dele ut brosjyrer og trykksaker er sjelden tilstrekkelig - da er det bedre med en give away relatert til noe de så på standen - noe som gjør at senere oppfølging oppleves enkel og naturlig.
Tips - kjøp på nett til en lavere pris!
I hele mai får du 25 % lavere pris om du bestiller bildene dine via vår online-butikk.
Benytt deg av kampanjekoden MESSE
når du legger bilder i handlevognen, da beregnes det automatisk 25 % rabatt. Rabatten gjelder for alle kjøp, ikke bare til messe.

P.S. Vær oppmerksom på at rabatten ikke kan kombineres med andre avtaler eller tilbud.
Velkommen til den største skandinaviske bildebanken!
Det er tid for Nordic Light!
6. - 10. mai er det igjen tid for den internasjonale fotofestivalen i Kristiansund.

En herlig anledning til å oppleve bilder som berører deg og i tillegg delta på spennende workshops. I år kommer blant andre portrettfotografen Platon med ikoniske bilder av verdens ledere, kunst- og reklamefotografen Julia Fullerton-Batten og brødrene Broman, som etablerte Fotografiska i Stockholm.
Her ser du noen av de herlige sommerbildene vi har oppdatert vår skjermsparer med.
Sikre deg vår lekre skjermsparer om du ikke alt har gjort det. Den kan fritt lastes ned. Når din PC går i hvilemodus, byr skjermspareren på vakre bilder i tillegg til en praktisk kalender.

Mac > Mac OS 10.8 (or newer)

Mac > Mac OS 10.6 - 10.7

PC > Windows XP (or newer)