|
Følg med inn i en bransje fiksert på utseende!
|
|
- Å designe bokomslag
|
|
Et bokomslag er egentlig en innpakning som skal løfte fram forfatteren som varemerke, og også fremheve boken i konkurransen med andre bøker. Mange grafiske designere drømmer om å få lage bokomslag, selv om det er et krevende arbeid, der mange vil ha meninger i løpet av prosessen.
Sofia Scheutz er AD og grafisk designer og er en av Sveriges mest benyttede designere av bokomslag. Vi møtte Sofia for en prat om den kreative prosessen bak et bokomslag.
Hei Sofia! Fortell litt om
hvordan arbeidet med et bokomslag starter!
– Som oftest starter det med at jeg får en briefing av forlaget, eller så skriver jeg min egen brief basert på bokens synopsis, eller manuset. Det er ikke alltid manuset er ferdig når jeg kommer inn i prosessen. Bokomslaget lages nesten ett år før dato for utgivelse pga. publisering i forlagenes salgskataloger.
Helt konkret, hvordan går du fram for å bestemme formen på omslaget?
Helt konkret, hvordan går du fram for å bestemme
formen på omslaget?
– Er manuset ferdig så leser jeg det, eller jeg tar utgangspunkt i synopsisen. Det første jeg tar tak i er stemningen i boken, og hvilken sjanger det er. Jeg leter etter konkrete ting og detaljer, ja -alt som er spesielt eller tilbakevendende i teksten. Jeg forsøker å finne essensen i både stemning og i handling - bokens sjel. Et bra omslag speiler bokens sjel, på en selgende måte.
Hvor finner du inspirasjon?
– Helt konkret så «googler» jeg
mye etter bilder når jeg skal sette i gang. Jeg søker etter bilder hos bildebyråer og ser på Pinterest for å finne inspirasjon. Av og til får jeg en klar idé fra starten eller så kommer ideen til meg gjennom det jeg ser. Det får hjernen til å begynne å arbeide.
Hva tenker du om fargene du benytter på omslaget?
– Prangende farger selger bra, antakelig fordi de synes bedre. Det er ikke så merkelig, en mørkeblå eller brun bok blir jo automatisk kjedelig, den synes ikke like
mye som én med mer prangende farger. Men viktigere enn fargen er det at det blir kontraster på omslaget.
Finnes det andre klassiske knep som selger bra, foruten kontraster?
– Nærvær av mennesker, og forresten dyr også, rett og slett noe som lever. Et selgende omslag inneholder ofte det. Det er faktisk vanskeligere å stikke seg ut om man ikke har noe levende med på omslaget. Da mangler det noe som fanger oppmerksomhet og som slår an.
Hvilken type bokomslag liker
du?
– Amerikanske og til en viss grad engelske omslag er morsomme å se på. Amerikanske omslag er mer dristige. Der visualiserer formgiverne en egen idé av handlingen på en mer abstrakt måte. Om jeg skal tørre å generalisere så foretrekker nok forlag en mer illustrativt og konkret tilnærming, framfor idébasert. Et bra omslag er overraskende selv om det holder seg innenfor rammen av sjangeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sofia Scheutz om noen av sine omslag:
|
|
|
|
|
|
|
Förr eller senare exploderar jag - John Green
|
|
"Før eller siden eksploderer jeg" er tittelen på John Greens bestselger "The Fault in Our Stars», som nylig ble filmatisert. Boken ble først utgitt som ungdomsbok og det omslaget er jeg veldig fornøyd med. Det ble ikke dårligere av at John Green selv roser omslaget.
|
|
John Green roser omslaget på YouTube
|
|
|
|
"I forkant av filmatiseringen ble boken gitt ut på nytt, men da var det behov for et nytt omslag som passet inn i voksenhyllen. Det ble en morsom detalj at jenta og gutten på bildet jeg valgte ut, minner mye om de som senere fikk hovedrollene i filmen."
|
|
|
|
Här och nu - Paul Auster & J.M Coetzee
|
|
"Jeg synes dette omslaget passer målgruppen bra, og det viser innholdet effektivt. Her vises det også godt hva jeg mener med kontraster. Flypost-stripene er et fint symbol ettersom boken handler om brevveksling mellom Coetzee og Auster. Stripene fortsetter inn på første oppslag, så det er et ganske påkostet bokomslag."
|
|
|
|
|
|
|
|
En nypa salt - Maria Goodin
|
|
"Dette er et fantastisk eksempel på hvor viktig et omslag kan være. Boken har solgt ekstremt bra i Sverige i pocket, og siden forfatteren er lite kjent så selger den kun på omslaget. Stemningen som omslaget skaper passer så bra til fortellingen om Meg som vokser opp med en eksentrisk mamma. Dette omslaget er ganske typisk meg, jeg liker å bygge opp kollasjer."
|
|
|
|
|
|
|
|
|