|
Går dine bildevalg i takt med de verdiene som merkevaren skal formidle?
|
 |
Ved hjelp av semiotikk - læren om symboler og hvordan disse tolkes - kan du bygge en sterkere merkevare. Vi har fått hjelp av en ekspert på området, semiotikeren Karin Sandelin fra TNS Sifo. Bli med på vår Semiotikkskole - det er tid for den avsluttende delen!
|
|
 |
|
Hva handler det om?
Et bilde representerer alltid noe mer enn det forestiller og en semiotiker kan forklare hvorfor et bilde oppfattes på en spesiell måte og hvorfor det vekker visse følelser. Karin Sandelin er en erfaren semiotiker som arbeider for TNS Sifo, Sveriges største markedsundersøkelsesbyrå. Karin utfører semiotiske analyser og gir anbefalinger til kunder innen en rekke bransjer, alt fra finansbransjen og tv til regjering og riksdag. Hun sier:
- Vi tolker alt omkring oss til noe som skaper mening. I dagens bildesamfunn signaliserer din markedsføring mengder av verdier og betydninger som du kanskje ikke selv er klar over. De farger, former og bilder du bruker, sier hvem du er og forteller om hva du tilbyr styrt av kulturelle koder.
|
|
 |
 |
|
Bilder bygger identitet
|
 |
Et bilde kan ses på som en oppskrift. Hver ingrediens innebærer en betydning som påvirker helhetsinntrykket. Fjerner du en ingrediens forandres "smaken", akkurat som når du legger til noe. Hva skjer eksempelvis når vi endrer et fargebilde til svarthvitt?
Bildenes betydning påvirkes dessuten av deres kontekst, som eksempelvis en tilhørende overskrift eller farge. Hva bildet sier oss er styrt av kulturen vi lever i, og er foranderlig både i tid og rom. Gjennom å være bevisst på hva bildene symboliserer her og nå, kan du signalisere en konsekvent og tydelig identitet. Lar du semiotikk spille en større rolle i din bildekommunikasjon, kommer du til å kunne bygge en sterkere merkevare.
|
 |
Vil du friske opp minnet? Her finner du Semiotikkskolen del 1
|
 |
|
|
|
SEMIOTIKSKOLEN DEL 2 Trekk fordeler av innsikten om bildenes betydning
|
 |
|
|
|
Hvor vanskelig kan det egentlig være å velge et godt portrett?
|
 |
Det kan være litt vanskeligere enn du først hadde trodd. Tenker du semiotikk når du velger bilder, finnes det nemlig litt å overveie. Men det er verdt det ekstra arbeidet siden du med riktig bildevalg kommer til å støtte de verdiene du vil kommunisere og derigjennom styrke merkevaren.
Vi ba semiotikeren Karin Sandelin om å kommentere tre ulike typer portrett, og forklare hva portrettene kommuniserer og hvorfor.
|
|
|
 |
TRYGG STABILITET
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
"Formen i bildet bærer et horisontalt fokus, noe som skaper stabilitet og ro - hvilket i seg selv formidler et rolig og pålitelig uttrykk. Kvinnen synes dermed å være passiv og statisk, hun befinner seg ved et stille vannspeil som i sin tur symboliserer naturens langsomme og forutsigbare bevegelser.
De jordnære fargene, mørket og roen bygger tilsammen verdier som melankoli, dypsindighet og sentimentalitet."
|
 |
|
 |
|
|
|
 |
ÅPENT VELKOMMEN
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
"Her befinner subjektet seg, gjennom beskjæring, på snakkeavstand, altså relativt nær men ikke provoserende konfronterende. Det signaliserer tilgjengelighet og nærhet. Nærheten symboliseres dessuten av det bakenforliggende grønne og det virkelighetstroe sollyset, en velkjent følelse forankret i naturen slik du opplever den.
Deres kropper, ansikter og blikk er vendt mot deg, og både øyne, munnene og klærne er åpne, noe som skaper ytterligere tilgjengelighet. Det naturlig bustete håret,
den usminkede stylingen og de hverdagslige plaggene bidrar ytterligere til hverdagslig ekthet og sier at 'vi befinner oss i din verden, på samme nivå'."
|
 |
|
 |
|
|
|
 |
SELVSIKKER PONDUS
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
"Det finnes maktspråk innen visuell kommunikasjon som med fordel anvendes når du vil uttrykke hvordan noe er eksklusivt og enestående i sitt slag. Det kan være distansering, 'du får komme til meg', og symmetri med en tydelig sentral gestalt. Gjennom å behandle subjektet som et kunstverk framhever du dets vekt og relevans.
Uttrykket er tydelig affektert, sminket og iscenesatt i et konstruert miljø. Den avbildete markerer ytterligere behersket distanse, gjennom et lukket kroppsspråk og ansikt, forsterket av de velpolerte detaljene og fraværet av farger."
|
 |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
» IMA102423, Ulf Huett Nilsson
» IMA89216, Hasse Bengtsson
» IMA127629, Hans Berggren
» ETS22617, Johan Alp
» IMA122468, Dan Lepp
» ETS19855, Dan Lepp
» IMA44219, L Ancheles
» IMA124273, Johan Willner
» IMA108206, Fredrik Nyman
» ETS25027, Dan Lepp
» IMA123311, NIcho Södling
» IMA102447, Ulf Huett Nilsson
» IMA106462, Alicia Swedenborg
» OJOPE0077764, Ojo Images
» IMA109802, Matilda Lindeblad
» NAT66645, Fredrik Schlyter
» IMA84729, Anna Skoog
» Karin Sandelin: Kristian Pohl
|
 |
|
|
|