close
Mother and son cuddling.
Man walking on cliffs.
Ingenting fanger oppmerksomheten slik et virkelig godt bilde kan gjøre. Å benytte bilder i kommunikasjon er ofte en svært god investering. I en tid hvor stadig mer blir digitalt og lettflyktig, har fotografier seilt opp som en vinner. Ikke minst når det kommer til markedsføring.
Agneta Johnér, administrerende direktør hos Johnér, ser klart at stadig fler gjenoppdager fotografiet som medium for å vekke oppmerksomhet.
– I dag finnes det et enormt mediepress og det er utfordrende å skulle nå gjennom og fram. Da er kommunikasjon med bilder uslåelig. I tillegg har det aldri vært så mange gode bilder tilgjengelig som det er i dag.

Bildebyråer som hennes eget er spesialisert på å tilby bilder som formidler riktig følelse. Det handler om å styrke sin merkevare gjennom å benytte det rette bildet, spesielt der merkevarer med samme tilbud konkurrerer side ved side.

– Mange lurer på hvordan de skal tenke når de skal velge ut bilder. Jeg synes man skal ta utgangpunkt i merkevaren - hvordan vil man at denne skal oppfattes? Er det er et typisk norsk merke, blir det feil å kjøpe inn bilder som er typisk for et nordamerikansk byrå. Dette kan man se i mange tilfeller.
Tenk på at bildene snakker et helt eget språk, som ofte er mer direkte enn det skrevne og uttalte språk, understreker Agneta Johnér. Hun nevner et eksempel fra en av Johnérs egne messestands. I dette tilfellet ønsket man å formidle en atmosfære fylt av ro og følelsen av vår. En opplevelse av å være i et lysthus ble skapt ved å benytte store bilder av trær, busker og blomster som bakgrunn. Med fine utemøbler på standen fikk gjestene følelsen av å sitte i et lysthus om våren.

– Det var superenkelt og det var de fine bildene som i hovedsak gjorde jobben. Men - hadde vi ønsket en annen opplevelse, et sterkt og eksplosivt uttrykk, hadde lysthusbildene vært helt feil.
Agneta Johnér gir enda et eksempel, denne gangen et "nei-nei" for den som vil oppfattes som genuin og ekte.

– Om du har en virksomhet innenfor helsesektoren er det superviktig at bildene du viser skaper gjenkjennelse hos mottakeren. Bilder fra omsorgssituasjoner fra et annet land, som man ofte kan finne hos bildebyråer, kan sende helt feil signaler. Alt må stemme av for eksempel klær, utstyr, miljø - hvis ikke kan bildene gjøre mer skade enn nytte. Men hvordan finner man den følelsen man vil gjenskape ved hjelp av bilder? Et tips er å lage en såkalt "moodboard". Gå inn i bildebanker og let etter bilder du synes har den rette følelsen og er tiltalende. Disse bildene kan siden danne et utgangspunkt.

– Man behøver ikke nødvendigvis ha så veldig mange bilder." Less is more", synes jeg. Og har du et godt bilde er det en god idé å gjenbruke dette i flere medier. Dels for å skape en helhetlig kommunikasjon, dels for å oppnå gjenkjennelse, som i sin tur skaper effektiv kommunikasjon. Legger du noen tusenlapper i et bilde til for eksempel messestanden, kan du enkelt gjenbruke bildet i butikken din, eller i en helt annen sammenheng. Det er en god investering, sier Agneta Johnér.
1) Bruk tid og energi på å finne det rette bildet. Bildene er alltid det man ser først og feil bilde kan være negativt for merkevaren. Legg arbeidet med bildevalg først i prosessen, start med bildet og bygg opp kommunikasjonen omkring dette.

2) Bilder med mennesker skaper alltid sterke uttrykk og tiltrekker seg oppmerksomhet.

3) Ikke glem det juridiske aspektet bak bildene. Dersom det er modeller i bildene, kan det være spesielle regler for bruk. Profesjonelle bildebyråer har alle rettigheter og kan hjelpe til slik at alt blir korrekt.

4) Less is more. Ikke vær redd for å forstørre bildet. Et stort bilde kan kommunisere sterkere enn mange små. Mange små bilder kan gi et rotete inntrykk, og budskapet kan bli borte.
Tekst: Helena Kämpe Fredén.
Artikkelen ble først publisert i tidsskriftet Let`s Meet, nr 4/2014.
ANSIKT
Føler du også for en pause fra den arrangerte «selfien»?

Betrakt disse uttrykksfulle portrettene av ekte mennesker med ekte følelser. Samtidig belyser bildene en viktig trend ved inngangen til 2015 - ut med det tilgjorte og inn med det naturlige. Avslappede mennesker, solreflekser, bevegelse, hverdagslige motiv og så lite åpenbar styling som mulig.

Vil du se flere slike? Klikk på et av bildene så kommer du til et større bildeutvalg.
Sad boy.
Car mechanic.
Mother and daughter.