|
|
|
Suksess altså! Hvordan gikk dere fram?
– Vi satte opp tydelige mål, delmål og milepæler for å gjøre interessen om til konkrete salg. Vi segmenterte målgruppen ut fra kjønn og alder til åtte underkategorier. Det er svært viktig å dele opp målgruppene i segmenter fordi Facebook gir gode muligheter for micro targeting, og slik kan du skreddersy ditt budskap til rett segment. Vi hadde seks ulike bilder med forskjellige motiv og følelser, samt ulike tekster som vi satte sammen i utallige kombinasjoner for å
snakke til de forskjellige segmentene. Et annet viktig element er at vi tilpasset budskapet og bildene som ble utformet for trykte medier, til sosiale medier.
|
|
|
|
|
Hva bør man tenke på når man tilpasser budskap og bilder til sosiale medier?
|
|
– Sosiale medier handler jo om toveis-, ikke enveiskommunikasjon, det er det viktig å huske på. I trykte medier hadde Riksbyggens reklamebyrå utformet teksten "Ny leilighet? Skaff deg 41 voksenpoeng", som vi endret til "Har du en venn som trenger voksenpoeng?". Så kunne man tagge venner i kommentarfeltet. Det ble en kul greie som ble flittig delt.
– Når det gjelder bilder så må de tilpasses slik at de er interessante nok til å fange oppmerksomheten når noen kjapt scroller gjennom innholdet.
|
|
|
|
|
|
|
Hvordan gikk det når dere la ut kampanjen på Facebook?
– Vi så ganske tidlig at et av bildene genererte flere konverteringer enn de andre fem. Det er svært viktig fortløpende å optimalisere slik at man ikke sløser penger på annonser som ikke gir forventet resultat. I dette tilfellet var terrassebildene klart mest framgangsrike. Da kunne vi fjerne annonser med "feil" bilder, og satse enda mer på de som traff rett.
|
|
Hvorfor tror du at nettopp bildet fra terrassen (ovenfor) ble en suksess?
– Jeg tror det er fordi bildet formidler mye mer enn hva det faktisk forestiller. Bildet vekker positive følelser og får en til å drømme om hvordan det hadde vært å bo i en av leilighetene.
|
|
Charlotte Da Silvas besta råd for suksessfull bildebruk på Facebook
|
|
|
|
|
• Test ulike bilder
Det er ikke alltid de bildene du tror, som vil fungere best. Et motiv som vanligvis gir suksess er bilder med mennesker. Prøv ulike bilder slik at du ser hvilket som fungerer i din målgruppe og for målet du har satt.
Riktig bilde kan øke konverteringsgraden enormt. I et oppdrag som Salgado gjorde for Läkarmissionen, fikk det dårligste bildet 641 handlinger, (dvs. delinger, kommentarer eller forstørring av bildet for å se nærmere på det), mens det beste bildet fikk tre ganger bedre resultat med 2 036 handlinger.
• Mobilvennlige bilder Tenk på at 70 % av brukerne besøker Facebook via mobil, så skarpe og fargerike bilder fungerer best. Samtidig må bildene være slående nok til å fange oppmerksomheten til den som scroller gjennom innholdet.
|
|
|
|
|
|
• Presenter bildene godt I sosiale medier fungerer ofte bilder som føles ekte og ikke er veldig reklamepreget. Presenter produktet på en måte man ikke forventer for å øke framgang. Tenk deg for eksempel designmøbler som plasseres i skogen, i stedet for i et luksuriøst innendørsmiljø. Kontraster og det uventede fungerer gjerne godt.
•
Ikke la det gå automatikk i å benytte bilder som er tatt for trykte medier. Vurder om bildene er optimale for Facebook basert på målsettingen din, og om bildene vil tiltrekke seg oppmerksomhet i et Facebookmiljø.
|
|
De vanligste feilene på Facebook i følge Charlotte Da Silva
|
|
|
|
|
• Bygg først opp troverdighet, for eksempel ved å benytte en god storytelling. Deretter kan du begynne salget.
• Ikke undervurder å sette mål, delmål samt å løpende analysere slik at du hele tiden kan optimalisere. Google Analytics eller Facebook Insights hjelper deg med å analysere effekten og målene.
• "Det skal ut på Facebook også" er ikke en god metode. Ikke glem det unike med Facebook! Tilpass budskapet ditt slik at det ikke blir enveis- men heller toveiskommunikasjon.
• Ikke glem å gi mottakerne et tydelig "Call to action" om du vil oppnå elektronisk spredning. Hva skal mottaker gjøre når han har lest ferdig? Skap et incitament til å dele gjennom spørsmål, oppfordringer og tankevekkere.
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPSET
|
|
|
|
|
INSPIRASJON Bli kjent med våre fotografer
|
|
Har du sett vårenyhetsbrev der vi presenterer fotografene vi samarbeider med? Nå samler vi alle nyhetsbrev på web, slik at du enkelt kan bla deg gjennom når du trenger inspirasjon! Velkommen!
|
|
|
|
|
|
|
|
SEMIOTIKKSKOLEN To bilder signaliserte helt andre verdier enn de andre
|
|
Husker du? I nyhetsbrevet fra april avsluttet vi semiotikkskolen med en diagnostisk test. Oppdraget var å finne to eller flere "feil". Dvs. bilder som signaliserte verdier stikk i strid med de øvrige bildene.
|
|
Og det rette svaret er: Det var to bilder som var i strid med de øvrige bildene; nederst til høyre: barnet og hendene med blomster.
Barnet og blomstene formidler begge en naturlig og organisk uorden. Den levende og optimistiske naturen er tilstede gjennom trær i knopp, autentisk dagslys, (forsterket av linseoverstråling), frodige blomsterblader og et mangfold av naturfarger. Hudtonen er varm, bildene er åpne og tilgjengelige for betrakteren.
De andre bildene formidler avmålt kjølighet og distanse i form av få og kalde farger, strukturerte og organiserte komposisjoner, lukkethet og klinisk
renhet - en form for perfeksjon.
|
|
» IMA108181, Alicia Swedenborg
» IMA106196, Susanne Walström
» IMA97968, Lena Granefelt
» IMA97664, Elliot Elliot
» ETS13237, Kari Kohvakka
» ETS13233, Kari Kohvakka
» IMA108369, Johanna Nyholm
» ETS25027, Dan Lepp
» IMA123311, Nicho Södling
» IMA102447, Ulf Huett Nilsson
» IMA106462, Alicia Swedenborg
» OJOPE0077764, Ojo Images
» IMA109802, Matilda Lindeblad
» NAT66645, Fredrik Schlyter
» IMA84729, Anna Skoog
|
|
|
|
|
|
|
|