Fler filter
bilder
close
Hva sier du egentlig med bildene dine?
Du vet det allerede men tenker ikke alltid over det, i vår kultur leser vi bilder fra venstre mot høyre. Hvorfor er det så viktig å vite? Det får du lære om på vår Semiotikkskole. Velkommen til del 1 av Semiotikkskolen!
Vi har møtt Karin Sandelin, en erfaren semiotiker på TNS Sifo, Sveriges største markedsinstitutt. Hun forteller om at konsekvensen ved at vi leser bilder fra venstre gjør at den mest positive bevegelsen i et bilde er noen, (eller noe), som beveger seg fra venstre mot høyre og oppover, som i det øverste bildet. Det signaliserer noe framoverlent, energi og framsteg. Faktum er at dette går tilbake helt fra renessansen, der englene i kunsten alltid kommer fra venstre. Det motsatte, noen/noe som beveger seg fra høyre til venstre, oppfattes som tegn på bakstreverskhet og tilbakegang. Alt dette er eksempler på en vitenskap som kalles semiotikk.

Karin Sandelin arbeider med semiotiske analyser og anbefalinger til kunder innenfor flere bransjer, alt fra bil- og matindustri til regjering og Riksdag. Semiotikk er læren om tegn og symboler og hvordan disse skal tolkes.
Derfor er semiotikk viktig i kommunikasjon
Alt omkring oss er bygget opp av tegn som har en betydning for oss, men vi er ikke alltid bevisste på hvordan disse tegnene fungerer og påvirker vår atferd.

For å forstå vår omverden tolker vi den basert på de verdier og normer som finnes i kulturen vi lever i. Semiotiske analyser er en metode for å identifisere og avkode hva man uttrykker, bevisst eller ubevisst, i ulike sammenhenger.
Et bilde representerer noe mer enn det som er direkte avbildet, og en semiotiker kan forklare hvorfor et bilde oppfattes på en spesiell måte, og hvorfor det vekker visse følelser.

– Følelser styrer våre beslutninger. En konsekvent gjennomført posisjoneringsstrategi, basert på god innsikt om emosjonelle drivkrefter som pådriver valgt posisjon, er fortsatt en uutnyttet energi innenfor markedsføring, sier Kari n Sandelin.

TNS Sifo benytter en modell som heter NeedScope. Modellen beskriver seks følelsesmessige arketyper. Disse kan man benytte i forhold til en målgruppes følelsesbaserte drivkrefter, så vel som for de verdier varemerket skal kommunisere. Gjennom å benytte symbolsk språk for hver arketype, kan varemerkene bygge en sterk og differensiert posisjon, basert på følelser.
Arketyper og deres følelsesbaserte drivkrefter
Hvordan uttrykker man ulike emosjonelle drivkrefter i bilder?
Sterke merkevarer er de som har en solid og tydelig posisjon i modellen ovenfor.

– Et eksempel på en solid merkevare er IKEA. Deres posisjon er inkluderende og formidler en sterk vi-følelse. I bildene kommuniseres dette tydelig ved at de viser fram uoppredde senger og bord med smuler. Det er autentisk og forankret i den virkelige verden, dette vises spesielt tydelig i IKEAs reklamefilmer, sier Karin Sandelin.

Har du allerede et tydelig mål for hvilke følelser varemerket skal assosieres med? Forsøk å plassere det i noen av arketypene i modellen ovenfor. Da blir det enklere å få bildespråket til å dra i samme retning i henhold til disse tipsene:
Introvert
• Fred og ro
• Forutsigbarhet
• Minimalisme, få ting i bildet
• Få, visuelle utropstegn
• Svale farger, kalde blåfargeskalaer, jordfarger, s/hv
Extrovert
• Fart og aktivitet, livet leker
• Maksimalisme, mange objekter, farger, former
• Dynamikk, virvlende bevegelser
• Varme farger
• Uventede fargekombinasjoner, oransje og lilla
We-oriented
• Åpne, inviterende portretter
• Mennesker på snakkeavstand
• Sollys
• Levende, bakgrunn
• Glede, flørt
• Aktivitet og bevegelse
• Samhørighet og fellesskap
Ego-oriented
• Distanse til objektet
• Bilder som markerer avstand
• Mennesker som ser forbi kamera
• Lukket kroppsspråk
• Symmetri, gjentakelse
• Tydelig sentral figur
• Nøyaktige former
Gå ikke glipp av fortsettelsen
Del 2 av Semiotikkskolen med Karin Sandelin kommer den 14. april. Da får du vite:

- hvor skal du starte om du vil vurdere din kommunikasjon med bilder ut i fra et semiotikk-perspektiv.
- hvilke typer portretter passer inn i modellen for arketyper
- hvilke er de tre vanligste feilene man gjør i bildekommunikasjon
TIPSET!
Velkommen til vår «Kom i gang-side» på nett
Det er enkelt å kjøpe bilder hos oss, men for deg som ikke er en erfaren bildekjøper har vi samlet nyttig informasjon på denne siden.
Besøk vår «Kom i gang-side»
Aktuelt Nykommere
Det strømmer inn nye bilder fra våre svenske fotografer, og vet du hva det beste med det er? Jo, at ingen andre har rukket å benytte dem. Hvilke bilder velger du?

Du finner alltid det nyeste materiellet via lenken "nye bilder", ved siden av søkefeltet nesten øverst her på hjemmesiden. Det er en god måte å komme i gang med bildesøk på, om du ikke vet helt eksakt hva du leter etter.
Brysselkål.
Cockpit.