Fler filter
bilder
close
TØYLE KREFTENE I BILDENE
Lag en bildespråkmanual
Hvis bildespråket brukes riktig, er det et av dine sterkeste verktøy for å skille deg ut fra konkurrentene. En bildespråkmanual sikrer at bildespråket du bruker, er enhetlig, virker etter sin hensikt, og at hele organisasjonen snakker i bilder på samme måte. Men hvordan lager man en bildespråkmanual? I vårt intervju med innholdsstrategen Peder Lingdén får du svarene.

Hei Peder! Fortell hva du jobber med!
– Jeg hjelper kundene sine med å optimere deres fortellende kommunikasjon - i forskjellige kanaler og formater. Jeg har arbeidet som kommunikasjonsspesialist i mange år, men i tillegg har jeg undervist i fotografi og arbeidet som frilansfotograf.
Hva innebærer begrepet visuell tonalitet?
– De fleste er enige om at bilder er slagkraftige og vekker følelser. Men langt fra alle har reflektert over hva det er i bildene som setter tonen. Et bilde kan være høyrøstet, lavmælt, kaldt, varmt, overtydelig, langsomt og raskt - akkurat som når man kommuniserer verbalt.

– Hvis du vil starte et luftig yogastudio, er det kanskje ikke så lurt å bruke sterke farger som rødt eller gult eller detaljrike (sammensatte) sepiatonede bilder med vignettering. Det siste kan likevel fungere hvis du vil starte en koselig New York-inspirert bydelskafé.
– Visuell tonalitet dreier seg altså om tonefallet ditt, hvordan du uttrykker deg i bilder. Du kan for eksempel drive bankvirksomhet på mange forskjellige måter, din spesielle filosofi, personligheten din, skal gå frem av bildene og alle bestanddelene i bildene.
Hva kan man oppnå ved å tenke igjennom den visuelle tonaliteten?
– Hjernen vår er forelsket i bilder, de er lettere å huske enn tekst, og ofte påvirker de oss mer direkte. Visuell kommunikasjon er altså svært slagkraftig, og hvis den ikke snakker samme språk som du gjør ellers, blir mottakerne forvirret, og tilliten svekkes.

– På den andre siden kan man også si at hvis du er nøye med ditt visuelle tonefall og utnytter kraften i en sammenhengende kommunikasjon, så vinner du på det.
Hvorfor mener du at man skal ha en bildespråkmanual? 

– Uten dokumentasjon og retningslinjer er det veldig vanskelig, eller umulig, å ha en konsekvent kommunikasjon. Forskjellige interessenter vil ri sine kjepphester. Dette er ikke en optimal situasjon.
Det snakkes ofte om et enhetlig bildespråk, men hva betyr egentlig det?
– For at du skal bli troverdig og føles ekte som avsender, er det viktig å være konsekvent. Selvfølgelig har vi forskjellige personlighetstrekk - også varemerker - men hvis du er hardkokt den ene dagen, myk og ettertenksom den neste og noe annet den tredje, så blir vi bare forvirret. Hvem er du egentlig? Å ha et enhetlig bildespråk betyr at du har valgt én visuell vei og holder deg til den.
Hvordan unngår man at en bildespråkmanual ikke bare blir enda et policydokument i mengden?

– Det må være lett tilgjengelig og morsomt å lese! Det er givende å arbeide med retningslinjer for bilder siden det faller naturlig å bruke eksempler, moodboards og annet som er lett å ta til seg. Og så må selvfølgelig pedagogikken være på plass - vise hvorfor det er både viktig og kult med tonalitet!
Hvilke grunnleggende deler inneholder en god bildespråkmanual?
– I tillegg til pedagogiske og tydelig utformede retningslinjer må man ha utførlig kontekst. Hvordan passer ditt visuelle språk inn i helheten? Hvordan ser koblingen mellom varemerkeidentitet og fremtidige mål ut? Du vil ikke ha et dokument som sier at du skal ha kort dybdeskarphet og glade farger. Du vil ha et dokument som gir hele storyen og hvorfor kort dybdeskarphet er så viktig for akkurat dere.


Hva bør man absolutt ikke gjøre når man lager en bildespråkmanual?   

– Gå for smak og behag.

Hva er ditt beste råd til den som nå vil begynne å arbeide med å utvikle en visuell tonalitet?

– Begynn i riktig ende, og sats på et godt forarbeid. Ta utgangspunkt i varemerke og identitet, finn frem til personlighetstrekkene dine og kle deg visuelt deretter.
Svart på hvitt
La det fargesterke tre i bakgrunnen en stund, og hvil i stedet øynene på vårt svart-hvite bildevalg. Det skjer noe når vi betrakter omverdenen i svart-hvitt. Merker du hvordan motivet trer frem på en annen måte? Kan svart-hvitt være en måte vise frem deg selv på?
KVALITET SCHMALITET? Vårt syn på et forslitt ord
- og hvorfor det betyr noe for deg
Selvfølgelig er komposisjonen av bildene og hvordan dette kommuniserer med betrakteren viktig når man snakker om kvalitet. Det er der det begynner, men for oss dreier det seg om så mye mer:

• At bildefilen holder høy kvalitet, med så mye informasjon som mulig bevart for best mulig trykk eller for retinaskjermer, og er tilgjengelig i høy oppløsning (100 Mb).

• Juridisk kvalitet, at du som kunde vet at bildene har alle nødvendige tillatelser fra modeller og for avbildede eiendommer. For maksimal trygghet kan du bestille en spesifikk tillatelse for akkurat din publisering. Ekstra bra for deg som bruker bilder til følsomme publiseringer, for eksempel om legemidler eller politikk.

• Vi vet hvordan bildene er brukt tidligere, slik at du vet at ingen konkurrenter bruker samme bilde som din bedrift.

• Vi har høyeste kredittverdighet, det er trygt å handle hos oss.

• Vi har en kundeservice som har høstet lovord, les gjerne på Reco.se hva kundene mener om oss!

Hjertelig velkommen til oss!