Å nå mottakeren via innboksen er en stadig større utfordring
E-post er fortsatt den av de digitale kanalene som skaper størst ROI, (return on investment), så lenge man effektivt utnytter digitale verktøy og programmer. Hvilke er de siste trendene innfor markedsføring via e-post, og hvordan kan et godt design på nyhetsbrevet øke effekten?
Vi søkte etter svar hos Tim Hansson, grafisk formgiver og ekspert på design av e-postutsendelse hos APSIS. Mer enn 6000 kunder i hele verden benytter APSIS, verktøy for nyhetsbrev, som sender ut en million e-poster hver time, døgnet rundt. I vårt interjvu får du flere konkrete tips fra Tim. Ta tipsene i bruk allerede i dag.
Hei Tim! Hvordan står det egentlig til med det digitale nyhetsbrevet som markedsføringskanal i år 2015?

– Nyhetsbrevet er en tro tjener som fortsatt har høy relevans. Riktig brukt kan nyhetsbrevet forbedre kundelojalitet, øke salg og forsterke merkevaren. Det er mye å vinne! Det å ha et design optmalisert for mobiltelefon er noe vi absolutt anbefaler.

Hvorfor er det viktig med mobiloptimalisert design?

– Vi lever med mobilene våre døgnet rundt og sjekker e-post på mobil flere ganger daglig. Spesielt innen business-to-consumer er tallene som viser åpning av nyhetsbrev og konverteringsgrad i mobil høye. Innenfor business-to-business ser vi at man ofte åpner det samme nyhetsbrevet først i mobilen og senere på pc.

Hvilke visuelle trender innen e-postmarkedsføring er aktuelle akkurat nå?
– Flatt design ser vi alle steder. Som mange sikkert vet, så betyr det et minimalistisk og enkelt design der man fjerner all opplevelse av dybde og også overflødig dekorasjon. I stedet legger man fokus på typografi, form og farger. Nå har vi hatt flatt design såpass lenge at det er i ferd med å vokse fram en versjon 2.0.

– Med dette kommer også bruken av "white space", dvs rikelig med luft mellom hvert element. Det passer perfekt for e-postmarkedsføring ettersom "white spaces" gir enkelhet og tydelighet. Vi leser ikke digitale tekster direkte, derimot skanner vi innholdet og leter etter viktige punkter.

Hvilken rolle synes du bilder har i nyhetsbrev?

– Bilder blir stadig viktigere og er en supereffektiv metode for å formidle både budskap og følelse. Kvalitative bilder skaper engasjement og en positiv brukeropplevelse. Med bilder blir det enklere å forstå tekst og å skape oversikt over innholdet. Det er ingen tilfeldighet at Instagram og Pinterest vokser så raskt som det gjør.

Ser du noen spesielle bildetrender om dagen?
– Sosiale medier har lært oss å skanne innhold framfor å lese tekst. På samme måte influeres bilder av sosiale medier, så avslappede bilder med personer i «sosiale medier-situasjoner» er svært aktuelle og gangbare.

– En annen trend er at man bruker bilder for å beskrive fakta. Et eksempel kan være en klesbutikk som kommuniserer at de har 20 % rabatt gjennom å vise et bilde der klær, formet i hauger, viser tallet 20 og %-tegnet. Jeg tenker også på bruken av gif-bilder som en tredje trend. Altså animerte stillbilder som skaper bevegelse.
Stadig flere har retinaskjermer. Hva er egentlig retinaskjerm og hvordan påvirker det bruken av digitale bilder?
– En retinaskjerm har en høyere oppløsning enn andre skjermer, slik at bildene gjengis med enorm skarphet og klarhet. Det gjør at bildene må være dobbelt så store for ikke å oppleves uskarpe på slike skjermer.

– Retina finnes på de fleste smartphones og på stadig flere dataskjermer. Det blir en balansegang mellom å ha store nok bilder som ser bra ut, og bilder som ikke er store og tunge. En god regel er at et bilde aldri må være tyngre enn ca 400-500 kb.
Hvilke råd gir du til de som ønsker å øke effekten av sine utsendelser?

– Først og fremst skaffe et mobiloptimalisert design. Heltst bør også landningssiden, dit man vil lede brukeren, være mobiloptimalisert. Du får også god effekt ved å legge tid og innsats på typografien. Dette er litt avhengig av hvilken font du benytter, men vår generelle anbefaling er å benytte punktstørrelse 16. Og - ikke glem å lage tydelige knapper som det er mulig å klikke på i mobilen. En fingertupp trenger 46 pixler.

– Deretter gjelder det å prioritere innholdet i nyhetsbrevet nøye. Fjern alt unødig og jobb mye med bildene. Til slutt, anstreng deg for å finne en selgende tekst i emnefeltet. 35 % av åpningene påvirkes kun av det som står i emnefeltet. Har du mulighet til å teste ut forskjelllige emnefelt på enkelte mindre segmenter, før du sender ut endelig utsending til hele adresselisten, så gjør det.
Ingrediensene i en lite vellykket e-postutsendelse i følge Tim
• Nyhetsbrevet mangler et tydelig formål

• Det er uklart hva man vil at leseren skal gjøre, fordi brevet mangler tydelige call-to-actions (les mer) og knapper

• Dårlig typografi som gjør at brevet er vanskelig å lese og har for små knapper

• Dårlig prioritering som gjør at innholdet i brevet inneholder for mange saker og at det viktigste ikke står øverst

• Bildene er ikke klikkbare

• Nyhetsbrevet har irrelevant innhold for mottakeren

• Du har ikke mottakers tillatelse til å sende e-post
5 sjekkpunkter som hjelper deg til framgang med dine nyhetsbrev
• Hvem sender du til?

• Hvorfor sender du dette nyhetsbrevet?

• Hva vil du at leseren skal gjøre?

• Hva er et passende tidspunkt for utsendelse?

• Hvor befinner mottakeren seg når han/hun leser brevet?
Tipset
5 grunner til å følge oss på Instagram
Nå er vi på Instagram som johnerimages. Vi vil gjerne treffe deg der!

• Du får en strøm av inspirerende bilder som kanskje ikke alltid er de bildene det er lettest å finne på egen hånd.

• Vår konto "kuppes" av og til av våre fotografer, dette gir deg flere perspektiv på foto enn bare vårt.

• Du får bli med på livet bak kulissene i et bildebyrå. Vi lover deg - det er mye mer spennende enn du kanskje tror!

• Vi arrangerer konkurranser der du kan vinne fine bilder fra våre toppfotografer.

• Du kan se og bli inspirert av hvordan Johnérbilder brukes av andre kunder. Kanske har du også et case du vil dele?
Vi ses på Instagram!
Happy Halloween!
Var god vänta...