Fler filter
bilder
close
Ikke krymp budskapet ditt!
Å nå fram til mottakeren i vårt "scrolle"-samfunn stiller nye krav til hvilke bilder du velger. For det er nettopp bildene som kan få leseren til å stoppe scrollingen og ta del i budskapet ditt. Og når du først har fanget mottakerens oppmerksomhet, hva må du da være oppmerksom på?
I dette og neste nyhetsbrev skal vi gi digitaliseringen ekstra oppmerksomhet. Først ut er vårt intervju med Frida Hellgren fra Carat, som er et av Sveriges største mediebyårer. Hos Carat arbeider man med strategisk rådgiving innen alle medier for at kundene skal få maksimal effekt ut av sine medieinvesteringer. Gå ikke glipp av Fridas synspunkter og hennes gode råd!
Frida Hellgren, senior online specialist
Hei Frida! Fortell hva du jobber med!
– Jeg hjelper kundene våre til å finne gode digitale løsninger for sin kommunikasjon. Primært kjøpte løsninger, men nå blir det stadig viktigere at kundens egne digitale kanaler er med i helheten.

Hvorfor er det viktig å tenke digitalt når det gjelder kommunikasjon?

– Fordi samfunnet vårt er digitalt. Det er ikke avgrensede medier lenger, og samfunnet har forandret seg. Vi må være der kundens målgrupper er, på deres premisser og ved å tilby det de vil ha.
Når man legger til rette for reklame som skal passe til forskjellige skjermer - hva skal man tenke på for å få en vellykket kampanje?
– Tenk på hvilken situasjon mottakerne mest sannsynlig er i når de mottar reklamen, på ulike plattformer og til ulike tidspunkt. Går det fort eller sakte, når vil man ta til seg forskjellige budskap og hva kan man forvente av mottakeren? Du er antakelig i helt forskjellig humør når du hører på favorittmusikken på vei hjem på bussen enn når du kjapt scroller nyheter i dagens aviser.

Hva tror du det er som gjør en digital kampanje til en suksess?

– Når den er mer basert på hva som treffer målgruppen, enn på hvilket budskap annonsøren vil ha fram. Husk også at vi er overfladiske i vår bruk av medier. Vi må tenke på at kommunikasjonen skal fungere på alle plattformer parallelt og også ha ulike oppgaver.
Hvilken rolle har bilder i digitale kampanjer?

– En stor rolle. Vi konsumerer så mye i dag at små justeringer i teksten ofte har mindre betydning fordi bildene sier så mye. Tar man Instagram som eksempel, er det bildene som er vårt utgangspunkt.

Hvilke bilder eller billedspråk mener du fungerer i digital kommunikasjon og budskap?

– Humor, personlighet og at det stilistisk henger sammen i ett og samme konsept.
Hva synes du er viktig å tenke på når man lager annonser for mobilen?
– At mobilen er svært personlig og det derfor er enda viktigere å være relevant. At skjermen er liten skjerm, men at du likevel utnytter hele flaten og på den måten kan oppnå en bra effekt.

– Vi vet at mobilen er en effektiv trigger for å skape engasjement om det gjøres på rett måte. I tillegg er den geografisk styrbar, noe som åpner for mange muligheter bl.a. til å kommunisere på eksakte tidspunkt, for eksempel når man fysisk passerer en butikk.
Hvordan skal man tenke når man jobber med cross-mediekampanjer, når digitale medier brukes i kombinasjon med trykte? Man må vel ha en hovedkanal?

– Den kanalen som er nærmest og viktigst for målgruppen er ofte den kanalen man bygger kampanjens konsept på.
Hvordan ser et bra banner ut? Hva fungerer best nå for tiden?
– Videreklikking er mer og mer ut. Vi vil få målgruppen til å bli i banneret, at det fungerer mer som en "miniside" der vi vil skape engasjement i selve banneret. Eller skape en opplevelse eller en følelse for et varemerke, noe som oftest skjer ved bevegelig innhold.
Finnes det kjente feller det er lett å gå i når man lager digitale kampanjer?
– At man tar utgangspunkt i hva man selv vil få ut med kampanjen, framfor å lytte og finne ut av hva målgruppen og mottakeren liker og vil ha. Kanskje har vi også en overdreven tro på folks tid og engasjement. Det er også viktig å tenke på at ikke inngangsnivået til videre aktivitet blir for høyt.

Muligheten for annonsering på Instagram ble nylig rullet ut. Hva tror du vil bli avgjørende for å være relevant i denne kanalen?

– Det er viktig å tilføre noe i kommunikasjonsflyten, noe som er basert på det varemerket som kommuniseres. Det at man ikke tenker salg uten at man over tid bygger varemerke og relasjon til målgruppen.
Tips
Mårten Johnér.
Bilder ikke bare inspirerer, bilder selger
Hjernen vår fungerer slik at vi kan la være å lese tekst, men vi kan ikke la være å lese et bilde. Det er derfor bilder fungerer så bra for å fange mottakerens oppmerksomhet. 

Bilder som er optimalisert i forhold til sammenhengen, og selvsagt til hva de skal kommunisere, fungerer spesielt bra. Men det går an å finne fellestrekk for bildene som digitalt sett fungerer bra. Vi ba Johnérs Creative Director Mårten Johnér gi sine beste råd for å få maksimal effekt ut av dine bildevalg for digitale kanaler.
Mårten Johnér tipser

• Når du leter etter bilder hos et bildebyrå vil blikket ditt feste seg ved visse bilder mens du scroller gjennom utvalget. Allerede der har du en indikasjon på et godt bilde, når det klarer å stikke seg ut blant 50 andre på den samme siden.

• Mange benytter mobilen for å se på digitalt innhold. For best effekt på mobil, velg fargesterke og tydelige bilder som er rene og grafiske i komposisjonen.

• Ha gjerne mye luft i bildet og husk at liggende bilder er bedre for øyet å se på.

• Instagram og selfies har bredt om seg, bilder som er ekte og ikke så reklameaktige fungerer ekstra bra.

• Bruk bilder som viser kontraster i farge eller motiv.

• Ikke vær for ensformig og typisk! Ikke se ut som alle andre, gjør noe uventet som stikker seg ut. Se hvordan konkurrentene dine gjør det, og så gjør du det motsatte!

Vil du ha flere tips, kan du la deg inspirere av bildeserien vårt. Der har vi valgt ut bilder som generelt egner seg bra i digitale kanaler. Værsågod!