|
BILDEKOMMUNIKASJON Verden endrer seg, men gjør bildene dine det samme?
|
Reklamen skal speile samfunnet. Så hvorfor er det mange som likevel ikke vises? Maria Niemi hos Hyvää, ekspert på inkluderende kommunikasjon, gir råd med på veien til deg som vil løfte fram mangfoldet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hei Maria! Hvorfor er det viktig for virksomheter og organisasjoner å kommunisere mangfold?
|
|
– Det er et spørsmål om å overleve! Vår verden blir stadig mer global og mangefasettert. Man kan ikke lenger støpe mennesker i samme form. Av samme grunn kan man heller ikke kommunisere kun etter ensidige maler og standarder.
– Alle som ikke kjenner seg igjen i ensidige bilder, vil søke andre steder. Målgrupper kan ikke lenger defineres med en enkeltsporet person. De virksomheter og organisasjoner som finner gode metoder for å nå ulike mennesketyper, på smartest mulig måte, vil være de som kommer seg framover.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva er egentlig normkreativ kommunikasjon?
|
|
– Normkreativ kommunikasjon handler om å gjøre noe kreativt med eksisterende normer, og på den måten endre normene suksessivt.
– Det handler om å kommunisere slik at flere, uavhengig av kjønn, seksuell legning, etnisitet og funksjonsevne, kjenner seg sett og ønsket. Det handler om å gå fra analyse til handling. Samt å leke med normer! Normkreativ kommunikasjon er ikke bare smart, det er gøy også!
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva er de vanligste tabbene i valg av bilder i kommunikasjon?
|
|
– Å velge bilder som framstiller stereotypier, uten å stille spørsmål. Det kan for eksempel være å formidle tradisjonelle kjønnsroller.
– En annen typisk feil er å kun illustrere normen, for eksempel å kjøre en kampanje for barnefamilier men bare velger bilder av mamma-pappa-barn. Det er utrolig mange familier som ikke vil kjenne seg igjen i slike bilder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mangfold i bildene kan lett bli preget av klisjeer når de inneholder én representant av hver type. Hvordan unngår man å gi den opplevelsen?
|
|
– Det viktigste er at man ikke jobber på rutine, men hele tiden stiller seg spørsmål og foretar vurderinger. Få hjelp av noen med normkreative briller på seg!
– Jeg hører selv til «hvithetsnormen», så det er fort gjort at jeg baserer arbeidet ut i fra mitt eget ståsted og gjør tabber. Derfor benytter jeg andre til å hjelpe meg med å oppdage feil og tabber. Vi er ikke mer enn mennesker - men vi kan alltid hjelpe hverandre.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Om Maria Niemi
|
|
|
|
|
Maria Niemi er strateg innen kommunikasjon og driver selskapet Hyvää Kommunikation i Sverige, med spesialisering mot normkreativ, inkluderende kommunikasjon. Hun har arbeidet både strategisk og operativt med kommunikasjon i ti år, hovedsakelig innen ideell sektor og også offentlig sektor.
|
|
KUNDECASE Å nå fram til dagens visuelle forbruker
|
|
Johnérbilder i storformat lokker kunder til Lifes nye konsept Sport Store
Da Nordens største helsekostkjede, Life, nylig åpnet sin første konseptbutikk i kjøpesenteret Mall of Scandinavia, jobbet man med en utvidet analyse av butikkens treningsprofil integrert med butikkens kommunikasjon. Sammen med byrået Detail Produktion skapte Life en innredning der bilder får ta stor plass og profilerer butikkens fokus på en innbydende måte.
Bildene, som viser ulike former for trening skaper stemning i butikken, ved å eksponeres både på veggene og som skilt og plakater.
|
|
|
|
"Respons over forventning"
|
|
– Lifes Sport Store er en liten butikk, men et tydelig flaggskip i et kjøpesenter med generelt høy profil også innen nettopp sport, sier markedssjef Thomas Johansson. - Mottakelsen hos kundene har vært langt over forventning.
Lifes Sport Store er et godt eksempel på hvordan bilder bidrar til å forbedre kjøpsopplevelsen hos dagens visuelle forbrukere, samtidig som bildene løfter Lifes varemerke. Godt jobbet!
|
|
|
|
|
|
Svenske skiløperen Anders Södergren og administrerende direktør i
Life Europe, Lars Fins, innvier Life-butikken.
|
|
|
|
Tips
|
|
|
|
|
VI NERDER OSS INN PÅ NORMKREATIVE BILDER
|
|
Med søkeordet normkreativ finner du enkelt bilder som bryter med normene
|
|
Mange som tænker på billedburåbransjen ser sannsynligvis for seg en del stereotype bilder. Men vi er ikke et vanlig bildebyrå. Vi hjelper deg å vise hele målgruppen din i bilder!
Vi vil påvirke bransjen og gjøre det enklere å finne normbrytende bilder
Vi vil ta vårt ansvar ved å gjøre det enkelt for deg å finne bilder som reflekterer mangfold i ulike former.
Derfor jobber vi målrettet sammen med våre fotografer for å bredde mangfoldet i bildene du kan kjøpe hos oss. Resultatet av dette vises allerede på vår web-side. Flere bilder og nyheter om temaet vil komme i løpet av året.
|
|
Prøv søkeordet normkreativ!
|
|
|
|
|
|
Bilde Maria Niemi: Kristina Wicksell.
|
|
|
|
|
|
|
|