Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med fremme koden
Rabatt med avtaler eller eksisterende kode
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
I årevis har man hørt snakk om at levende bilder kommer til å bli stort, og 2016 er året det skjer. Hvorfor vil alle ha levende bilder akkurat nå og hvordan går man fram? Vi har pepret film-ringreven Joakim Lindhé med spørsmål slik at du kan lære av hans erfaringer og samtidig få fornuftige råd om film. I dette og neste nyhetsbrev har vi fokus på levende bilder og Joakim er med hele veien. Da går vi i gang!
Hei Joakim! Hva jobber du med?
– I mitt yrkesliv har jeg hovedsakelig jobbet med TV, som reporter, redaktør og produsent. Det har blitt mye nyheter og samfunn, men også kultur, talkshow og i tillegg et stort antall dokumentarer.
– I dag driver jeg Yellow Kid som produserer forklarende animerte filmer. Jeg jobber også med utdanning og rådgiving innenfor levende bilder.
Hvorfor vil vi ha levende bilder akkurat nå, tror du?
– Da jeg begynte å jobbe med levende bilder kostet kameraene flere hundre tusen, distribusjonen ble gjort via VHS-kassetter eller via et fåtall etablerte TV-kanaler. Svært mange av de hindringene som tidligere fantes, enten i form av økonomi eller distribusjon, finnes ikke lenger. I dag kan det være nok med en smarttelefon for å lage film og få i gang en kanal som når hele verden.
– Samtidig har konkurransen om mediekonsumentenes tid økt dramatisk. I valget mellom å lese en tekst eller å se en film, krever en film mindre anstrengelse av meg som mediekonsument, spesielt på en liten skjerm.
Til hvilken type kommunikasjonsbehov passer levende bilder best?
– Når det handler om følelser og action er filmen uslåelig. Litt kynisk kan man si det slik at "folk som gråter og brenner gjør seg bra på TV".
– Det levende bildet er også svært bra når man skal vise hvordan ting skjer eller skal gjøres. På Youtube har sjangeren med "tutorials" og "how to-filmer" vokst seg utrolig stort. Vil man lære seg hvordan man knytter slipset, bygger en terrassee eller få en baby til å slutte å gråte – da er det langt enklere å lære når noen viser i handling
hvordan det skal gjøres, istedet for å lese om det.
Hva er egentlig en bra film?
– Min egen enkle målestokk: Vil jeg se den ferdig = bra. Vil jeg se den på nytt = flott, vil jeg dele den = fantastisk! Men svaret kan variere, avhengig av hvilket perspektiv man har. Man kan jo også si at en god film er den som seeren synes er meningsfull.
Hva gjør at en film blir meningsfull for seeren?
– Et eksempel er min datter som holder på med å ta førekort og som skulle lære seg å rygge rundt et hjørne.
På Youtube fant hun en film som en kjøreskole hadde produsert. Rent teknisk er den dårlig, ikke en gang skarp, men læreren forklarer på en måte som gjør at datteren min forstår hvordan hun skal rygge. Filmen har over 100 000 visninger! Er det en bra film? Nei, absolutt ikke, slik jeg med proffe TV-øyne ser det, men den møter et genuint behov hos de som trenger å lære seg å rygge rundt et
hjørne.
– Kan man tilby informasjon som har en åpenbar verdi for en spesifikk gruppe, er seeren villig til å akseptere tekniske svakheter. Slik toleranse finnes ikke i alle sammenhenger. En billig, hjemmelaget film kan isteden virke mot sin hensikt om den var ment å selge inn et kostbart kvalitetsprodukt.
Hva mener du man kan gjøre bedre med levende bilder fremfor stillbilder?
– Alt har sin eksistensberettigelse, men en film trenger ofte å pakkes inn med tekst og stillbilder i tillegg.
– For å fortelle en historie må gjerne stillbilder kompletteres med tekster. Alt dette kan du få inn i filmen.
Slik lager du en film som når fram
• Ta utganspunkt i seeren. Du kan tilby tre ulike bestanddeler: informasjon, fascinasjon og identifikasjon. Informer ikke, men fortell historier og la gjerne filmen handle mer om mennesker enn for eksempel teknikk.
• Start gjerne med å strengt spørre deg selv: Hvorfor i all verden skulle noen ville se på dette? Hva er det som skulle få meg til å ville se hele filmen ferdig?
• Formulér hvilken oppgave du mener filmen har. Deretter kan du begynne å tenke på hvilke virkemidler du skal benytte for å nå målet. Da blir det enklest å komme riktig ut.
• Tenk større enn bare selve videofilmen. Et bra navn, riktig miniatyrbilde, en rettledende innholdsbeskrivelse - dette er også viktige komponenter å ta hensyn til for at filmen til syvende og sist skal fungere.
Hvordan lager du en tydelig filmbrief? Dette og mye mer får du vite i nyhetsbrevet den 29. september!
Alene er ikke sterkest.
Nyhet! Kjøp en bildepakke! Det er billigst.
Trenger du mer enn ett bilde er det billigere å kjøpe en pakke. Bildepakken får du i tre størrelser som du kan kjøpe direkte på vår hjemmeside.