Fler filter
bilder
close
INSPIRASJON Digital markedsføring på tre minutter
Digitalisering vil påvirke alt vi kjenner til. Det gjelder å følge med, utvikle seg og revitalisere seg selv og sin forretningsidé om man skal ha en sjanse for å overleve. Låter det voldsomt? Bruk tre minutter på vårt intervju med inspiratoren Arash Gilan!
Om Arash Gilan
Arash Gilan er en mye brukt foreleser, både i Sverige og internasjonalt, innenfor digitale medier, trender og markedsføring. Arash er en av gründerne og administrerende direktør for et av Nordens største digitale byråer, Viva Media Group. Arash er også en av Googles seks Google Agency Coaches i Europa og har lært opp byråer i 12 land i hvordan man bygger opp et framgangsrikt selskap.
Hei Arash! Hva innebærer egentlig begrepet digital markedsføring?
– Online-markedsføring, e-markedsføring eller digital markedsføring som det i den senere tid kalles, er en fellesnevner for webbasert markedsføring.

– Alle steder der digital web finnes vil det også være digital markedsføring, betalt eller ubetalt. Unntaket er selvsagt tjenester der vi betaler for å slippe reklame. Og den gamle påstanden gjelder fortsatt - «syns» du ikke så finns du ikke! Litt forenklet innebærer digital markedsføring å nå ut med budskapet via digitale kanaler.
Hvordan opplever du den reklametrettheten vi opplever i forhold til digital markedsføring? 
– Når stadig mer digitaliseres blir virkelige følelser og opplevelser enda viktigere. Jo mer digitale vi blir, desto viktigere blir den "menneskelige faktoren", for det er nettopp følelser digitaliseringen ikke helt kan gi oss. 

– Vi trenger menneskelig interaksjon for at våre opplevelser skal få en helhet. Derfor tror jeg at kundeopplevelsen blir viktigere enn nye og heftige produkter.
– Markedsføring blir mer og mer en kundeopplevelse og selve varemerket må nullstille seg for å nå og møte nye behov, vaner og verdigrunnlag som kommende generasjoner vil ha. Hvor mye tenker man over den digitale kundeopplevelsen? Vi må bruke data og intelligens for å få vite så mye som mulig, dette for å kunne ta raske og gode beslutninger, men vi må også legge til opplevelsen fra den tidligere formen for markedsføring og ledelse.
Til tross for «banner blindness» og «adblockers» så lever web-annonsen enn så lenge videre. Hva er oppskriften på en suksessfull digital annonse? 
– God og datadrevet innholdsreklame har mennesker vanligvis ingen problemer med. Problemet er at medier og nyhetssider i dag har alt for mange annonser, og at enda flere annonser lages uten at man har gode datagrunnlag. Det blir spam.
– Et eksempel på dette er da jeg besøkte en nyhetsside der jeg leste en følelsesladet historie om flyktningkatastrofen. Parallelt med dette møttes jeg av en stor annonse fra en spilleside som blinket i alle slags glade farger. Brukeropplevelsen var lik null - og som bruker av nettsiden var det uunngåelig å bli irritert.
Hvordan kan man gjort det annerledes?
– Jo, se for deg at det i slutten av artikkelen vises en gjennomtenkt annonse fra en hjelpeorganisasjon. Ved hjelp av datadrevne beslutninger kan man skape smarte annonser som konverterer og som gir resultat. Mine beste tips er å tenke på hvilket annonsemiljø du beveger deg i, benytt re-marketing som bidrar til at du når mennesker som har besøkt hjemmesiden, og ha en tydelig annonse med et tydelig budskap. 

– Sist men ikke minst, led trafikken fra bannere til en side som faktisk kan konvertere resultat. 


Gå ikke glipp av del to om digital markedsføring som kommer i juni. Der får du gode råd om hvordan du rent praktisk går fram for å skape digital markedsføring som skaper resultat. Hva gjør du for å "syns" og hvilken rolle spiller bildene i den digital markedsføringen?
AKKURAT NÅ LIKER VI Henrik Kindgrens bilder av drageflyging
Disse bildene kommuniserer frihet, bevegelse, drømmer, lekenhet og forventning. Bildeserien har sterk symbolikk og passer spesielt godt om du ønsker å signalisere bevegelser, ny start, forandring og framtidshåp.