close
Slutt å informere, begynn å fortelle

2016 er året for levende bilder, men hvordan gjør man det? Den tredje og siste delen i vår filmspesial handler om budskap og storytelling. Vår veiviser er David Stavenow i Pophunters Film & Tv, etterspurt regissør og manusforfatter, som kan alt om hvordan man forteller i film og får ut sitt budskap. Nå setter vi i gang!

Hei David! Hva arbeider du med?
– Jeg er regissør og manusforfatter med 30 års erfaring fra film. En vanlig misforståelse er at en filmskaper først og fremst er en tekniker. Det stemmer ikke. En filmskaper er en som forstår mennesker og som kan fortelle en historie. Så jeg ser meg selv først og fremst som en forteller.
Hvorfor er det så viktig å benytte seg av storytelling?
– Fordi vi mennesker ikke husker fakta. Vi husker fortellinger og opplevelser. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger du leser: "Solnedganger er vakre". Du kommer uansett aldri til å forstå det ordentlig før du har opplevd en solnedgang.
Her kommer to filmer som har samme hensikt, å informere om funksjonsnedsettelse. Hvilken film husker du best?
Film 1
Film 2
Hva er vellykket storytelling ifølge deg?
– Det handler egentlig om fire ting. Først må du ha en story, noe som er verdt å fortelle. Hva vil du ha sagt? Siden må du vekke følelser. Det du vil fortelle må berøre. Den tredje tingen handler om innsikten. Hva skal mottakeren føle, tenke og gjøre? Innsikten leder til fjerde og siste ting: Du vil forandre mottakerens sinnsstemning slik at det fører til en aktivitet. At seeren gjør det ditt budskap oppfordrer til.
Hvilken er den vanligste feilen når man skal fortelle en historie i film?
– En vanlig feil er at mange vil kjøre på hele veien. Man vil fortelle alt mens det egentlig blir et mye bedre resultat om man våge å stoppe innen alt er sagt:



– Hadde siste filmen hatt en lykkelig slutt, hadde vi som seere kjent oss fornøyd og ikke reagert. Men med denne slutten er vi ikke fornøyd. Filmen har endret vår sinnsstemning til den grad at vi bare må reagere.
Så hvor begynner man?
– Vi får ofte høre "vi vil legge ut en liten videosnutt på nettet". Middelet før hensikten så å si. Vet du hvorfor du sier noe så kommer hva og hvordan til å falle på plass.
Slik skaper du en god film som når ut
Dette er David Stavenows pålitelige oppskrift:

• Fortell en historie om gangen.
• Gjør ikke filmen lengre enn at du kan holde seerens interesse oppe.
• Hold igjen på fakta, sløs med opplevelser.
• Snakk "målgruppisk". Bruk det språket som målgruppen bruker.
• Si ikke hva du mener, vis det isteden.

Hvorfor ikke slik?


Takk David Stavenow på Pophunters Tv & Film for at du delte din kunnskap med oss! Kikk gjerne inn på Pophunters hjemmeside.

Tidligere deler i vår filmspesial:
Del 1 - Hvorfor vil alle ha levende bilder akkurat nå og hvordan gjør man det?
Del 2 - Slik skriver du en god filmbrief
Ingen ting er som før. Takk og lov.
Alle våre 300 000 skandinaviske bilder er nå royalty-frie. Og vi har sørget for at våre nye abonnement passer også til lave budsjetter.

At livet kan være så enkelt!