Detta val av slutkund gäller de bilder du inte än har valt någon slutkund för. Efter nedladdning kan du inte längre byta slutkund.
Fyll i en giltig e-postadress för mottagare
Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med fremme koden
Rabatt med avtaler eller eksisterende kode
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Glem hvitt, lyst og fargerikt. Nå er det en dusere og varmere fargeskala som gjelder, sammen med autentiske motiv. Vi kaller det Nordic noir – den største trenden etter “lyst og fresht”.
Flere ting virker sammen og arbeider mot en overgang til en mørkere fargeskala, se bare på verdenssituasjonen, instagramfilter og påvirkning fra nordisk krim og filmatiseringer av disse. Men det finnes en gruppe som påvirker utviklingen mer enn andre. Les videre!
En trend oppstår
Nordic noir er hipsternes motreaksjon på det “lyse og freshe”. Hipsterne hyller nostalgiske verdier, og viser ikke sin suverenitet gjennom økonomisk overlegenhet, men heller som feinschmeckere innen mote, musikk og mat. Kort sagt setter hipstere pris på det som ikke er mainstream.
Om det typiske er “lyst og fresht”, ja da blir det en naturlig utvikling at hipsteren trekkes mot en dusere fargeskala som et bevis på sin selvstendighet. Genuint og ekte skal det være. Autentisk. Tenk bare på mikrobryggerier, vintage, surdeig og gigantiske brilleglass.
De nostalgiske verdiene hipsteren representerer uttrykkes gjennom en skala av jordfarger. Uheldigvis for hipsterne er de selv blitt mainstream, som vi tydelig kan se gjennom bruk av den duse fargeskalaen også i reklame og populærkultur.
Hva er typisk for Nordic noir?
Det kommersielle fotografiet har med Nordic noir tatt et steg nærmere fotojournalistikkens estetikk. Det er autentisk, det er monokromt. Det handler om en forfinet realisme.
Fargeskalaen er som vi allerede har nevnt dus og går i jordtoner. Motivene varierer mye, det er fargetonen som er avgjørende i denne trenden. Likevel ser vi at naturbilder er en stor del av Nordic noir. De store viddene hvor det lille mennesket møter naturen med en oppfordring til refleksjon i stillhet og et roligere tempo.
Vil du finne bilder som passer inn i denne trenden, kan du benytte søkeordet Nordic noir. Daglig legger vi nye bilder til dette temaet.
Så hva kommuniserer du egentlig med Nordic noir
Farger, former og bilder du benytter sier hvem du er og hva du tilbyr. Med en fargeskala i varme jordfarger signaliserer du pålitelighet, ro, trøst og trygghet til “reptilhjernene” våre. Det er som skapt for bransjer som omsorg, helse, utdanning og veldedighet. Eller hvorfor ikke en organisasjon som satser på en helt spesiell og imøtekommende kundeservice?
Jordtonene kommuniserer bærekraft og omsorg. Ta en titt på Ben & Jerry's Foundations hjemmeside, dette er det kjente is-firmaets stiftelse for veldedighet. Der møtes du av en helt annen fargeskala enn den som andre deler av varemerket kommuniserer. Istedet for sterke og ekstroverte farger benyttes beige, lysebrun og dus grønn. Det er ikke tilfeldig.
Vi setter trenden Nordic noir opp mot noen av våre tradisjonelle bestselgere. Hvilken fargeskala tiltrekkes du av, collagen til høyre eller den til venstre?
Eksempel på Nordic noir i reklame og kultur
Sources: Fame to Claim, Per Robert Öhlin & Karin Sandelin, Kantar Sifo.