Du har nå logget ut på grunn av inaktivitet. Logge inn igjen for å fortsette å handle!
Du har allerede angitt at du vil bruke en kontrakt eller andre fremmende koden på kjøpet.
Du kan ikke kombinere flere salgsfremmende koder eller kontraktsmessige rabatter.
Rabatt med fremme koden:
Rabatt med avtaler eller eksisterende kode:
Velg ett av alternativene
Fremmende koden du inngikk er ikke gyldig.
En grunn kan være at kampanjeperioden er utløpt, eller det finnes ingen bilder til din handlekurv i denne kampanjen.
Kontakt oss for mer informasjon på + 46 (0)8-644 83 30!
Er Scandinavian chic på vei ut? Vi ser en tendens til at man så smått begynner å gå lei av det som er lavmælt, nedtonet og diskret. Nå vil vi ha sterkere og modigere fargevalg. IKEA og Spotify er noen eksempler på virksomheter som benytter farger på nye måter i sin kommunikasjon.
Når Pantone Color Institute i tillegg løfter fram farger som minion yellow, lime popsicle, green flash og blue skydiver inn mot 2018, da vet man at noe er på gang. Vi har en trend! Her er alt du trenger å vite om fargenes revansj: trenden Fargebombe.
Hva går Fargebombe egentlig ut på?
Vi har tidligere presentert en parallell trend,
Nordic noir. Det er en dus og nedtonet fargeskala med få visuelle utropstegn som skaper et stillferdig og gjerne alvorlig uttrykk. Fargebombe er den rake motsetning til Nordic noir. Alle fargene får pulsen opp i et nesten farlig tempo.
Trenden Fargebombe er paradoksalt nok like minimalistisk som den er fargerik. Den er leken og gjerne litt barnslig. Antitesen til bevegelsens uskarphet og autensitet. Ikke bli overrasket om ditt første inntrykk er at det ser mindre pent ut – for fargene harmonerer i mindre grad enn hva vi tradisjonelt liker og er vant til.
Fargebombe – fem hovedpunkter
• minimalistisk følelse
• mye farge, alt fra pasteller til signalfarger
• kontraster, gjerne farger som ikke harmonerer
• ofte studiofoto for full kontroll av komposisjon og lys
• barnslig og lekende
En ny barnslighet og optimisme
“People need to stop and smile”, sa Leatrice Eiseman, Executive Director i Pantone Color Institute når hun presenterte selskapets trendanalyse for 2018. Eiseman mener at bølgen av intense farger er en naturlig forlengelse av en hektisk livsstil og prosessering. Det er på tide å ha det litt gøy! I en tid hvor vi er lei av mye reklame trengs det markedsføring som sprer glede og som vekker nysgjerrighet, dette ved hjelp av farger og et nytt formspråk.
Fargbeombe handler også om å involvere alle sanser i kommunikasjonen. Det snakkes mer og mer om taktilitet, lyd og dufter, mener Karin Sandelin, semiotiker i Kantar Sifo og ekspert på vår tolkning av symboler og tegn. Fargene forsterker effektivt uttrykket for ulik smak i bildene, og kan anses som en del av en bevegelse mot høyere interaksjon mellom både menneske-maskin som menneske-merkevare, mener hun.
Hva formidler du med Fargebombe?
De filterduftende bildene på Instagram som bygger på lyse pasteller har ikke forsvunnet, men er en del av denne trenden. Signalene som sendes ut handler om uskyldig naivitet, romantik, dagdrømmer og barndom. Dette er noe vi ikke har sett i den alvorlige voksenverdenen på tiår.
Men vi ser også stadig mer en kombinasjon av lyse pasteller og en sterkere, mer mettet farge, eller til og med signalfarger. Da skjer det noe – signalene om uskyld reduseres og uttrykket blir mer nærværende og signaliserer en mer dristig og klar holdning.
Politiske undertoner
Tilbake til Karin Sandelin som forteller at disse dristige fargevalgene fortsatt signaliserer naivitet, men likevel en lekenhet som både vil synes og si noe. Ikke drømmende, men direkte, her og nå.
– Med kontrastene uttrykker bildene nytenkning og en selvsikkerhet som hverken er redd for naivitet eller konfrontasjon. Ukuelig optimisme som et statement! Alt er politikk og her finner man selvsagt interessante aspekter av trenden – fra en drømmende virkelighetsflukt til en mer nærværende farkebruk à la #jegerher*, avslutter Karin Sandelin.
Og ja, med presidenter som tar barnslighet til nye nivåer trenger vi både aktivisme og muligheten til å le av elendigheten. Hvordan vil du bruke Fargbombe i din kommunikasjon?
På let etter fargebomber i reklame og kommunikasjon:
På tide å knyte igjen sekken
Videoen til Becks Dear Life, fra platen Colors som slippes 13. oktober, er perfekt å avslutte temaet Fargbombe med. Den er laget av multimediakunstneren Jimmy Turrell og er et tegn i tiden, synes vi. Enjoy!
* #jagärhär er en svensk non-profit organisasjon som jobber aktivt mot hat og trusler, rasisme, kjønnsdiskriminering, homofobi, funkofobi (fordommer mot funksjonshemmede) etc. på sosiale media.
Sources: Karin Sandelin, semiotiker Kantar Sifo, Elle Decoration USA, Pantone Color Institute, Digitalartsonline.co.uk, Venngage.com, Splasheffect.ca.