Du har nå logget ut på grunn av inaktivitet. Logge inn igjen for å fortsette å handle!
Du har allerede angitt at du vil bruke en kontrakt eller andre fremmende koden på kjøpet.
Du kan ikke kombinere flere salgsfremmende koder eller kontraktsmessige rabatter.
Rabatt med fremme koden:
Rabatt med avtaler eller eksisterende kode:
Velg ett av alternativene
Fremmende koden du inngikk er ikke gyldig.
En grunn kan være at kampanjeperioden er utløpt, eller det finnes ingen bilder til din handlekurv i denne kampanjen.
Kontakt oss for mer informasjon på + 46 (0)8-644 83 30!
Glem realistiske hverdagsbilder og stive kontorbilder en stund. Nå er alt snudd på hodet. Vi har sett nærmere på en ny trend: absurde bilder! Liseberg, St1 og Klarna er eksempler på bedrifter som bruker absurde bilder i sin kommunikasjon. Absurde bilder bygger i stor grad på uventede kontraster og surrealisme. Semiotisk forskning* viser at virale bilder har en fellesnevner – de inneholder et overraskelseselement, noe uventet som kombinerer en sannhet med en kontrast. Avhengig av varemerkets
identitet må du balansere nivået av surrealisme og kontrast.
Vi har snakket med semiotikerne Karin Sandelin og Hanna Stolpe fra Kantar Sifo for å finne ut hva absurde bilder signaliserer, og hvordan du best kan bruke dem i kommunikasjonen din. Følg med videre!
Et lekent uttrykk
Står varemerket ditt for spontan lekenhet? Da kan du gå "all in" for absurditeten. Snakk til målgruppens behov for stimulanse og overraskende opplevelser ved enten å utfordre blikket eller leke med normer, avhengig av varemerkets identitet. Unngå ubehagelige eller skremmende motiver og sats på flørtende, lekne og naivistiske bilder.
Når du vil vise "edge"
Eller står varemerket ditt for konfronterende utfordring? Også her kan du være uhemmet i ditt valg av grad av absurditet. Kanskje vil du vise hvor du står i en sak, et absurd bilde passer perfekt til det. På den måten blir det absurde bildets effekt profilerende på flere nivåer. Unngå klisjeer og stereoptype motiver.
Trygg eller kompetent
Står din varemerke for veiledende stabilitet eller strukturerte ferdigheter? Hvilket gir målgruppens introspektive og gjennomtenkte behov? Da kan det absurde bildet være direkte skadelig for bildet av din varemerke. Arbeid i stedet med små kontraster i form av empatiske påminnelser eller intellektuelle, smarte punkter. Unngå abstrakte og usanne motiver.
Ubehagelig absurd
Er dere et rebelsk livsstilsvaremerke som vil "riste" observatøren litt? Da kan dere bruke skremmende og ubehagelig absurde bilder for en målgruppe som har behov for å vise frem sitt rebelske indre, upolert og usensurert. Unngå støtende bilder som med stereotype ingredienser kan virke støtende på en gruppe på feil måte – en upassende måte.
Gjør en omverdensanalyse innimellom
Når du jobber med sjokkerende og absurde bildevalg, må du i tillegg til å være sikker på varemerkeposisjonering og selve bildeuttrykket også være oppdatert når det gjelder omverdensanalyse i både samtid og fortid. Nettet er et ustrukturert arkiv som er løsrevet fra tid og rom. Digitalt materiale kan lett brukes til andre formål enn det som var opprinnelig tenkt. Gamle innlegg som ikke var ment å støte noen der og da eller i den konteksten, kan plukkes opp om ti år eller i andre sammenhenger og
få store negative konsekvenser – fordi verden endrer seg. Digitalt materiale kolliderer med andre steder, tider og kulturer der innholdet får nye betydninger.
I den raske informasjonsstrømmen på Facebook og Instagram leser brukeren bildene som en tekst – bildene blir budskapet, og intensjonen fra avsenderen kan lett feiltolkes og forvrenges. I dag som tillit og autentisitet står høyt på dagsordenen er det lurt å tenke seg om to ganger.
Våger du og vil du være absurd?
Da bør du ta en titt her. Vi har samlet våre favoritter av absurde bilder til inspirasjon for deg. Hvis du velger å bruke et absurd bilde, vekker du garantert oppmerksomhet med kommunikasjonen. Om ikke annet lover vi at kreativiteten får en dytt! Ta en titt og få inspirasjon.
Takk til Karin Sandelin og Hanna Stolpe på Kantar Sifo for samarbeidet med denne artikkelen.
*Professor Emeritus Paul Bouissac (University of Toronto).