Portrait of a woman. Image ID: masma63887

Så kommuniserer du med lysettinger
Alle bilder bærer et lys, og avhengig av hvordan lyset brukes, kan motivet og følelsen i bildene få forskjellig karakter. Denne karakteren kan du bruke til å forsterket budskapet og varemerkets visuelle identitet. Sammen med semiotikeren Karin Sandelin fra Kantar Sifo har vi undersøkt hvilke forskjellige budskap du kan kommunisere med forskjellige lyssettinger i bilder. Som vanlig får du en film (på svensk), en utdypende artikkel (på svensk) og utvalg av bilder som passer til tipsene vi gir.

Klikk deg inn og bli en bedre bildekommunikator med oss!

Laboratory. Image ID: cai412-22821
Det kalde lyset
Det kalde lyset utendørs gir en følelse av det "nordisk kalde" og autentiske, mens det kalde lyset utendørs – uten åpenbar sollyskilde, skaper et mer klinisk preg, jf. det svenske uttrykket "stockholmshvitt".
Woman that do yoga. Image ID: ima172600
Det varme lyset
Det varme lyset gjør hele motivet varmt og innbydende. Varme forbindes ofte med positive følelser, og kulturelt bygger vi et felles bildespråk rundt varme farger og varmt lys som noe innbydende og vennlig.
Portrait of a teenage boy. Image ID: ima104402
Punktbelysning
og skyggespill
Med punktbelysning kan vi effektivt signalisere at motivet er noe ekstraordinært og opphøyd.

I en lyssettning med kontraster mellom lys og skygge får du et mer dramatisk uttrykk i bildene, langt fra autentisk forankring – uansett om motivet er hverdagslig eller uvanlig.

Se en kort film om lyssettinger:



Ikke glem å laste ned en artikkel
Her får du grundig informasjon om kommunikasjon med lysettinger. Skriv ut og lagre, eller del med kollegaene dine?

Vil du ha flere tips om bildekommunikasjon?
Klikk her for å komme til våre siste artikler og finne inspirasjon.