close

Slik kommuniserer du med portretter
I tusenvis av år har vi opprettholdt et kulturelt regelverk med koder rundt hvordan et portrett skal se ut. Selvfølgelig avviker vi ofte fra kodene, men "bysteportrettet", som viser motivet skrått forfra og med et vakt smil og en kontrollert holdning, er fortsatt dominerende.

Søker du etter portrettbilder til nettstedet ditt eller en brosjyre og lurer på hvilke koder du bør bruke for å sende ut signaler som passer til budskapet og varemerket ditt? Da bør du lese videre. Sammen med semiotikeren Karin Sandelin fra Kantar Sifo har vi undersøkt hvilke koder du kan signalisere med forskjellige typer portretter. Følg med videre!

Konfronterende portretter som skriker etter oppmerksomhet
Med uvanlige vinkler, nær beskjæring, skarpe kontraster, uventede innslag eller overtydelige ansiktsuttrykk skaper du et uttrykk om en konfrontativ karakter som vil fange og utfordre observatøren. Alt som bryter symmetrien og den forventede ordenen i bildet, som rokker ved våre forutfattede meninger og normer, skaper dette uttrykket. Øynene våre trekkes automatisk mot øynene i bildet, og i denne typen portretter dominerer motivet bildet med budskapet: "SE HER!".
Distanserende portretter som lar deg ta det første skrittet
Distanserende portretter viser en fysisk avstand der motivet er statisk – ved at en person for eksempel lener seg mot noe, holder seg fast eller har et tilbaketrukket kroppsspråk med for eksempel armene i kors eller med et ansikt som ofte er reservert og behersket med lukket munn, et svakt smil, mysende øyne og bortvendt blikk. Her blir motivet i en viss grad utilgjengelig, noe som viser at vi har ulike roller, og at observatøren må handle for å nå oss. I denne typen portretter visker budskapet: "Hvis du vil noe, må du anstrenge deg litt."
Balanserende portretter som formidler tilgjengelighet, men lett blir generiske
Det balanserte portrettet viser en person på "passende" avstand – ikke for nært, ikke for langt borte – og følger normen for portretter og signaliserer tilgjengelighet. Avstanden er samtaleavstand, og avhengig av mimikk, styling og kroppsspråk kan den portretterte forekomme mer eller mindre innbydende, spennende eller trygg. Motivet har en balansert holdning, det vil si åpen i ansiktsuttrykk, bekledning og kroppsspråk. Dette portrettet signaliserer: "Hei og velkommen.".

Gjør et bevisst valg av karakter
Med portretter kan du signalisere mange forskjellige verdier og betydninger, som forteller hvem du er, og hva du vil si. Bruk derfor kodene bevisst, enten du vil følge eller bryte normene i de portrettene du bruker i din kommunikasjon.
Takk til Karin Sandelin i Kantar Sifo for samarbeidet med denne artikkelen.
Les flere artikler om bildekommunikasjon, her.