Hva innebærer begrepet visuell tonalitet?
– De fleste er enige om at bildene er kraftige og fremkaller følelser. Men langt fra alle har reflektert over hva det er i bildene som setter tonen. Et bilde kan være høyt, lavnøkkel, kaldt, varmt, klart, sakte og fort – akkurat som når det kommuniseres muntlig. Hvis du vil starte et luftig og harmonisk yoga-studio, kan du ikke
bruke signalkilder som rød og gul eller bruke detaljerte, kornete svart-hvite bilder med sterk vignettering. Sistnevnte kan imidlertid fungere hvis du vil starte en koselig New York-inspirert nabolagetkafé.
– Visuell tonalitet handler om tonen din, hvordan du sier ting i bildet. Alle aktiviteter kan presenteres på en rekke måter – din spesielle filosofi, din personlighet, skal vises i bildene og alle elementene deres.
Hva kan man oppnå ved å
tenke igjennom den visuelle tonaliteten?
– Hjernen vår er forelsket i bilder, de er lettere å huske enn tekst, og ofte påvirker de oss mer direkte. Visuell kommunikasjon er altså svært slagkraftig, og hvis den ikke snakker samme språk som du gjør ellers, blir mottakerne forvirret, og tilliten svekkes.
– På den andre siden kan man også si at hvis du er nøye med ditt visuelle tonefall og utnytter kraften i en sammenhengende kommunikasjon, så vinner du på det.
Hvorfor mener du at man skal ha en bildespråkmanual?
– Uten dokumentasjon og retningslinjer er det veldig vanskelig, eller umulig, å ha en konsekvent kommunikasjon. Forskjellige interessenter vil ri sine kjepphester. Dette er ikke en optimal situasjon.
|