Sjømann. Bilde-ID: ima182807

Tøyle kreftene i bildene
Hvis bildespråket brukes riktig, er det et av dine sterkeste verktøy for å skille deg ut fra konkurrentene. En bildespråkmanual sikrer at bildespråket du bruker, er enhetlig, virker etter sin hensikt, og at hele organisasjonen snakker i bilder på samme måte. Men hva bør du vurdere når du lager en bildespråkmanual? I vårt intervju med innholdsstrategen Peder Lingdén får du svarene.
Om Peder Lingdén
Peder er kommunikasjonsstrateg ved revisjons- og konsulentselskapet Grant Thornton i Sverige og har roller som markedsføringsleder, strategi og konseptleder, utgiver og kommunikasjonskonsulent på sin CV. Han har lang erfaring med å optimalisere fortellende kommunikasjon i ulike kanaler og formater. I tillegg til mange år som kommunikasjonsspesialist har han også lært fotografering og arbeidet i flere år som frilansfotograf. Visuell kommunikasjon ligger Peder hjertelig om hjertet.
Kvinne som praktiserer yoga i sitt hjem. Bilde-ID: scandinav_9xtb
Hva innebærer begrepet visuell tonalitet?
– De fleste er enige om at bildene er kraftige og fremkaller følelser. Men langt fra alle har reflektert over hva det er i bildene som setter tonen. Et bilde kan være høyt, lavnøkkel, kaldt, varmt, klart, sakte og fort – akkurat som når det kommuniseres muntlig. Hvis du vil starte et luftig og harmonisk yoga-studio, kan du ikke bruke signalkilder som rød og gul eller bruke detaljerte, kornete svart-hvite bilder med sterk vignettering. Sistnevnte kan imidlertid fungere hvis du vil starte en koselig New York-inspirert nabolagetkafé.

– Visuell tonalitet handler om tonen din, hvordan du sier ting i bildet. Alle aktiviteter kan presenteres på en rekke måter – din spesielle filosofi, din personlighet, skal vises i bildene og alle elementene deres.

Hva kan man oppnå ved å tenke igjennom den visuelle tonaliteten?
– Hjernen vår er forelsket i bilder, de er lettere å huske enn tekst, og ofte påvirker de oss mer direkte. Visuell kommunikasjon er altså svært slagkraftig, og hvis den ikke snakker samme språk som du gjør ellers, blir mottakerne forvirret, og tilliten svekkes.

– På den andre siden kan man også si at hvis du er nøye med ditt visuelle tonefall og utnytter kraften i en sammenhengende kommunikasjon, så vinner du på det.

Hvorfor mener du at man skal ha en bildespråkmanual?
– Uten dokumentasjon og retningslinjer er det veldig vanskelig, eller umulig, å ha en konsekvent kommunikasjon. Forskjellige interessenter vil ri sine kjepphester. Dette er ikke en optimal situasjon.


Kreativt arbeid. Bilde-ID: masma65759
Det snakkes ofte om et enhetlig bildespråk, men hva betyr egentlig det?
– For at du skal bli troverdig og føles ekte som avsender, er det viktig å være konsekvent. Selvfølgelig har vi forskjellige personlighetstrekk – også varemerker – men hvis du er hardkokt den ene dagen, myk og ettertenksom den neste og noe annet den tredje, så blir vi bare forvirret. Hvem er du egentlig? Å ha et enhetlig bildespråk betyr at du har valgt én visuell vei og holder deg til den.

Hvordan unngår man at en bildespråkmanual ikke bare blir enda et policydokument i mengden?
– Det må være lett tilgjengelig og morsomt å lese! Det er givende å arbeide med retningslinjer for bilder siden det faller naturlig å bruke eksempler, moodboards og annet som er lett å ta til seg. Og så må selvfølgelig pedagogikken være på plass – vise hvorfor det er både viktig og kult med tonalitet!

Hvilke grunnleggende deler inneholder en god bildespråkmanual?
– I tillegg til pedagogiske og tydelig utformede retningslinjer må man ha utførlig kontekst. Hvordan passer ditt visuelle språk inn i helheten? Hvordan ser koblingen mellom varemerkeidentitet og fremtidige mål ut? Du vil ikke ha et dokument som sier at du skal ha kort dybdeskarphet og glade farger. Du vil ha et dokument som gir hele storyen og hvorfor kort dybdeskarphet er så viktig for akkurat dere.

Hva bør man absolutt ikke gjøre når man lager en bildespråkmanual?
– Gå for smak og behag.

Hva er ditt beste råd til den som nå vil begynne å arbeide med å utvikle en visuell tonalitet?
– Begynn i riktig ende, og sats på et godt forarbeid. Ta utgangspunkt i varemerke og identitet, finn frem til personlighetstrekkene dine og kle deg visuelt deretter.

Kolleger/studenter som brainstorm/gjør forberedende arbeid. Bilde-ID: masma65967
Les mer fra Johnér, her.